De Mercedes S-Klasse begon zijn carrière als dé absolute top op het vlak van luxe en comfort bij Mercedes. En dat is deze limousine vandaag nog steeds, alleen kwamen er in de loop der jaren ook pk-zwangere performance-versies op de markt. Denk maar aan de 300 SEL 6.8 AMG, die de tuner uit Affalterbach in 1971 uit zijn mouw schudde en die hoge ogen gooide tijdens de 24 uren van Spa-Francorchamps van dat jaar.

802 pk, 1.430 Nm

Maar dat is klein bier vergeleken met de Mercedes-AMG S 63 E Performance die nu gelanceerd wordt. Dat is immers niets minder dan de krachtigste S-Klasse ooit. Dat heeft hij te danken aan zijn plug-in hybride aandrijflijn. Die combineert een 612 pk en 900 Nm sterke versie van de bekende 4.0 liter V8 biturbo van AMG met een 190 pk sterke elektromotor die op de achteras gemonteerd is, samen goed voor een systeemvermogen van… 802 pk en een koppel van niet minder dan 1.430 Nm!

3,3 seconden en 4,4 liter

Daarmee is deze 2.595 kg zware S-Klasse zo’n 40 pk minder krachtig dan de strafste vierdeurs AMG GT, maar de prestaties zijn daarom niet minder indrukwekkend. Dankzij een 9-traps automaat en vierwielaandrijving sprint de Mercedes-AMG S 63 E Performance vanuit stilstand naar de 100 km/u in 3,3 seconden. De topsnelheid van de performance-limousine is begrensd op 250 km/u, maar voor wie dat wat magertjes vindt, is er het optionele AMG Driver’s Package, die tot 290 km/u snel kan.

Doe je het rustiger aan, dan kan de batterij met een capaciteit van 13,1 kWh zorgen voor een 100% elektrisch rijbereik van 33 km. Het helpt de Mercedes-AMG S 63 E Performance ook aan een theoretisch gecombineerd WLTP-normverbruik van 4,4 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 100 gram per km.

Techno-koning

Natuurlijk is de Mercedes-AMG S 63 E Performance ook voorzien van de nodige performance- en veiligheidstechnologieën, naast de luxe die je mag verwachten van een S-Klasse. Denk aan uit de kluiten gewassen composiet remmen een sturende achteras, actieve rolstabilisatie, een sportieve luchtvering,… allemaal standaard. Het moet er trouwens niet altijd supersportief aan toe gaan, en daarom kan je kiezen uit zeven rijmodi, afhankelijk van je mood.


Qua looks toont deze S-klasse dat hij sportief is, maar verwacht geen schreeuwerige bodykit. Het blijft allemaal heel stijlvol, ook met de tot 21 duim grote velgen, vier uitlaatpijpen en de nodige AMG-logo’s. Meer van hetzelfde vinden we binnenin, met een specifiek AMG-stuur en logo’s in de nappa-lederen bekleding van de vier individuele multicontourzetels voor een optimale steun. Ook in deze S-Klasse vind je het MBUX infotainmentsysteem waarmee je gesprekken kan voeren. Over de prijs misschien, want die geeft Mercedes zelf voorlopig nog niet vrij.