Geef toe: als je aan een Mercedes B-Klasse denkt, komen er niet meteen hebberige gevoelens in je op. Het imago van het model komt dan ook min of meer overeen met dat van het gemiddelde rusthuis, en het typische clienteel van het model helpt daar beslist niet mee. Mercedes beseft ook dat dit niet het meest sexy model is in het gamma, een opvolger moeten we dus niet verwachten – maar ook de A-Klasse, die door een veel jonger publiek wordt gekocht, wordt binnenkort geschrapt. Voor het te laat is, willen we nog een lans breken voor de B-Klasse, misschien wel het meest interessante compacte model van het Duitse huis met de ster. We leggen uit waarom.
Design Mercedes undefined
Derde keer, goede keer
Qua design oogt de B-Klasse niet zo sportief als de andere berlines van het merk, en ook het stoere van de SUV’s ontbreekt. Maar we vinden wel dat deze derde generatie, die in 2019 werd gelanceerd en voor 2023 een facelift kreeg, het gat grotendeels heeft gedicht. Waar het vroeger echt nog een wat onhandig geproportioneerd autootje was, vinden we de B-Klasse nu een stuk eleganter geworden, met vloeiende lijnen en scherpe koplampen, die een iets modernere lichtsignatuur hebben gekregen met de facelift. Zeker met het AMG-pakket van onze testwagen vinden we de hoge hatchback strak voor de dag komen.
Met een lengte van 4,42 m, een breedte van 1,80 m en een hoogte van 1,56 m is de B-Klasse trouwens (bijna) net zo lang en breed als de A-Klasse, maar hij is wel 12 cm hoger.
Beleving Mercedes undefined
Veel ruimte, goed overzicht
Een verschil dat je merkt wanneer je aan boord klimt. De zitpositie van de Mercedes B-Klasse is iets hoger, maar ook de raampartijen strekken zich iets meer uit in de hoogte, waardoor je een zeer goed overzicht krijgt op de weg. Voor je neus krijg je het dubbele digitale display waarop het nieuwste MBUX-infotainmentsysteem draait, zonder touchpad op de middenconsole, maar gelukkig wel nog met aparte knoppen voor de klimaatcontrole.
Ook het stuurwiel is vernieuwd, met nu aanraakgevoelige toetsen op de dubbele horizontale spaken. De meeste bedieningen heb je snel in de vingers, maar de schuifbeweging om het volume één tikje hoger te zetten vonden we te gevoelig. Gelukkig is er nog een wieltje op de middenconsole met een voelbare klik. Leuk aan de B-Klasse is dat je hem best luxueus kan aankleden, met bruin of grijsblauw leer en houten accenten. Net als een grote Mercedes!
Die extra ruimte in de hoogte heeft ook zijn voordelen voor de knieën. Dankzij de iets rechtere zitpositie kunnen langere volwassenen probleemloos achter elkaar zitten, wat best knap is voor een auto van dit formaat. Bovendien kan je de achterbank (optioneel) verschuiven, waardoor je kan kiezen tussen een grotere koffer of net meer beenruimte voor de passagiers. Maar met een volume van 445 tot 1.530 liter (405 liter voor de B 250 e PHEV) is er sowieso voldoende plek voor al je bagage.