Kwaliteit
We kennen de Klasse A al een tijdje. De recentste facelift lijkt erg geslaagd en geeft het geheel een dynamischere uitstraling. De elegante lijn flatteert en oogt mooi. Maar ook als je de deur opent wordt deze indruk bevestigd. De gekozen materialen zijn van uitstekende kwaliteit en alles steekt stevig in elkaar.
Zoals gewoonlijk bij Mercedes, ofzelfs bij alle Duitsers, loopt het interieur niet dadelijk van fantasie over en overheerst vooral het serieuze. Maar alle bedieningen vallen als het ware in de hand en voor dit type wagen mag de interieurruimte meer dan behoorlijk genoemd worden. Ook de functionaliteit is opmerkelijk en eens je de makkelijk opklapbare stoelen opgeborgen zijn, beschik je over heelwat laadruimte. Wanneer je de moeite doet (en over de centen beschikt) om eens door de optielijst te dwalen, kan je de A-klasse met de laatste gadgets uitrusten. Maar dat heeft dan wel serieuze gevolgen op de prijs, hoewel je kan stellen dat je een Mercedes meer apprecieert eens hij een completere uitrusting heeft…
Downtuning….
Tot nu toe gaat alles dus nog goed en we bevinden ons nog steeds op een niveau, Mercedes waardig. Maar een blik onder de motorkap doet ons vertwijfelen. Een 2-liter, 4cylinder die bij 82 pk afgeknepen wordt … Niet bepaald een vermogen om van omver te vallen. Via een manuele 5-bak wordt die kracht naar de voorwielen gesluisd. Maar we willen niet rond de pot draaien, dit is echt te weinig om de A-klasse vlot vooruit te stuwen. Met de lange overbrenging schiet de bak trouwens op geen enkele manier dit lage vermogen ter hulp. Als je vlot wil kunnen hernemen, mag je dus niet aarzelen om een lagere versnelling te zoeken. In het stadsverkeer kan de motor best mee, maar daarbuiten komt hij heelwat pit tekort. En met volle lading wordt een inhaalmanoeuvre op een helling zelfs een ware challenge.
Het rijplezier lijdt dus serieus onder dit tekort aan kracht, zeker als je merkt dat het chassis best meer aankan. De stuurinrichting is precies en de ophanging lijkt ons haast ideaal afgesteld. Ons exemplaar was met het optionele “pack Sport” uitgerust, met 18-duimsvelgen en een wat hardere afstelling, wat zeer in tegenstelling is met het zachtzinnige karakter van de motor. We kunnen het dus maar beter bij de standaardregelingen houden en voor wat redelijkere velgen en rubbers kiezen die minder weerstand bieden. Een dergelijk hoge auto nodigt sowieso niet uit tot een meer dynamisch rijgedrag.
Het basisonderstel is trouwens beter geschikt om met de nodige soepelheid onze aftandse wegen te trotseren. Toch is ook die ophanging nog wat droog, zonder dat het echter ooit een marteling wordt. De geluiddemping staat, net als de algemene afwerking of nog de ergonomie, op een hoog niveau.
Geen cadeau...
Als je voor deze minst krachtige Mercedes opteert, dien je te beseffen dat dit voorwaar geen weggevertje is en hou dus al maar 18.634 € klaar als je hem de jouwe wil kunnen noemen. En zelfs aan dat tarief blijft de optielijst nog erg lang. Het audio-systeem kost je 549 €, een airco 1.331€ en voor leder tel je 1.543 € neer. Lichtmetalen velgen tikken met 876 € aan, een alarm met 524 € en zo kunnen we nog even doorgaan. Alles lijkt wel mogelijk maar daartegenover staat dan wel een behoorlijk zwaar factuur!
Het gemiddelde verbruik van 7 liter lijkt ons toch wat te hoog. Een verklaring daarvoor ligt enigszins in het feit dat je het gaspedaal wat dieper dient te trappen als je vlot wil kunnen hernemen.
Conclusie
Alles hangt af van de manier waarop je deze auto wil gebruiken. Wanneer je je wenst te beperken tot stadsverkeer voldoet de A160 CDI volledig. De gebruik(st)er beschikt dan over een auto waarvan de afwerkingskwaliteit en de presentatie volledig op (ster)niveau zijn. Voor langere reizen zoek je echter best een sterkere motor. De 82 pk’s zijn dan immers onvoldoende om de A tot een comfortabele reiswagen om te toveren.