Een segment hoger…

De CLK is dood, leve de E-Klasse Coupé. De CLK werd nog van de C-Klasse afgeleid, maar de nieuwe Coupé kreeg de huidige E-Klasse als basis. Maar deze auto is meer dan een tweedeurs-versie van zijn donor en toont zich daarbij veel verleidelijker en sportiever. Uiteraard ziet hij er nog steeds vrij statig uit, maar toch vestigt hij met een Cx-waarde van 0,24 het record voor een in serie geproduceerde wagen. En je mag me vrij geloven, op foto ziet de auto er wat massief uit, maar in het echt weet hij te overtuigen en spreidt hij heel wat elegantie ten toon.

Technologie

Net als de berline wordt de coupé met een indrukwekkend veiligheidsarsenaal volgestouwd. Met de Assistant Assist die vermijdt dat je aan het stuur in slaap valt, over de adaptieve verlichting naar het herkenningssysteem voor verkeersborden, lijkt de E-Klasse Coupé op een moederkloek die haar inzittenden zo goed mogelijk wil beschermen. Het is maar te hopen dat de bestuurders van deze wagen niet “te” op deze systemen betrouwen en hun aandacht van de weg laten leiden.

5 motoren om te starten …

In afwachting van de 220 CDI start het dieselgamma met de 250 CDI. Deze wordt door een nieuwe 2200 cc grote viercilinder van 204 pk aan gedreven. Via een manuele bak met 6 versnellingen of een 5-bak automaat wordt het reusachtige koppel van 500 Nm tussen 1600 en 1800 toeren, naar de achterwielen gestuurd. Daarboven vinden we de onvermijdelijke V6 van 3 liter die 231 pk en tussen 1600 en 2400 omw 540 Nm koppel levert. Bij de benzinemotoren vinden we als instapversie de 250 CGI met een kleine 1,8 liter onder de kap. Zijn 204 pk en 310 Nm koppel worden via een zachte, maar trage automaat met 5 verhoudingen naar het asfalt versluisd. Voor de wat kapitaalkrachtigeren onder ons staat er ook nog een V6 van 3,5 liter met 292 pk en een V8 van 5,5 liter ter beschikking. Een 200 CGI wordt binnenkort gepresenteerd en die krijgt een Start&Stop-systeem mee. Van een AMG is er momenteel nog geen sprake. Het gemiddelde verbruik gaat van 5,3 liter (250 CDI) tot 10,9 per honderd.

Weelderig

We geven het toe, het interieur straalt niet echt veel fantasie uit. Maar de afwerking en de 4 aparte en uitstekende stoelen nodige wel tot lange trips uit. De bestuurder mag van een perfecte rijhouding genieten, waarbij alles ideaal in de hand valt. Als je meer dan 1,90 meet is het echter aangeraden om het open dak te laten vallen. Dankzij het Easy Entry vormt de instap naar achteren geen probleem. Vier volwassenen kunnen zonder problemen plaatsnemen in deze coupé, zonder dat ze daarbij claustrofobische gevoelens moeten overwinnen.

Op weg !

De E-Klasse Coupé wordt van het Agility Control voorzien, die de ophanging in functie van de omstandigheden aanpast. Wie meer sportiviteit verlangt kan op een sportophanging en een directer stuur beroep doen. In dat geval verdwijnt het voor Mercedes zo kenmerkende wazige gevoel rond het middelpunt, haast volledig. De auto voelt natuurlijker aan en naast een zekerder gevoel wordt de auto ook nog eens levendiger. Vooral bij de lichtere en de vooras minder belastende viercilinders is het resultaat verbazend goed. Met de serieophanging rijdt de E-Klasse Coupé veilig en gezond, maar het is duidelijk dat bij de afstelling meer aan Groot Toerisme-comfort als aan “het mes tussen de tanden” werd gedacht. Toch is de auto ook dan nog erg efficiënt en levendig, zoals we tijdens de eerste kennismaking op de kleine Toscaanse wegjes mochten ervaren.
De 250 CDI is echt indrukwekkend. Wij reden hem met de manuele bak en de soepele motor laat je de versnellingsbak gewoonweg vergeten. De geluiddemping is uitstekend en de kilometers glijden voorbij zonder dat het royale comfort ook maar enigszins verstoord wordt. Maar ook de 4-cilinder benzine komt verrassend goed voor de dag. Hij reageert soepel en levendig en zeker bij midden-regimes is hij erg aangenaam. Spijtig toch, dat de bak zo traag reageert. De V6 beschikt dan weer over onuitputtelijke reserves, terwijl hij een erg knappe sound laat horen. Toch lijkt de 7G-Tronic ons deze keer vrij traag te zijn, waardoor de sport-modus onvermijdelijk wordt bij dynamisch rijden.

Prijzen

De E-Klasse Coupé moet ondertussen bij de verdelers gearriveerd zijn en voor 45.496 € kan de 250 CDI met manuele bak de jouwe zijn.