Het is een logisch idee en dan toch ook weer niet, zo’n elektrische G-Klasse. De Concept EQG die Mercedes in München onthulde biedt met zijn elektrische aandrijflijn een antwoord op het feit dat zo’n loodzware kubus op wielen een flinke slok diesel of benzine lust. Maar tegelijk zal het een niet eenvoudig zijn om zo’n ongestroomlijnd vehikel een correct rijbereik te geven.
Al is dat pure speculatie van onze kant, want Mercedes geeft nauwelijks technische informatie prijs. Hij behoudt het ladderchassis en de starre ophanging van de G-Klasse met verbrandingsmotoren, maar de vierwielaandrijving verloopt hier via één elektromotor per wiel. Over vermogens, batterijen en andere zaken communiceert Stuttgart nog niet.
Lichtbak
De Concept EQG is dus vooral een aankondigingsmodel: jawel er komt een elektrische G-Klasse. Of die er exact zal uitzien als dit prototype, weten we nog niet.
De EQG die we hier zien, lijkt in elk geval sterk op de gekende G-Klasse, maar het radiatorrooster is gesloten en overal op het koetswerk zijn ledstrips aangebracht, tot zelfs op het dak. De bak waar normaalgezien het reservewiel in opgeborgen zit achterop de koffer is ook verlicht en bevat geen extra velg en band maar wel de nodige laadkabels.