Tot wanneer Mercedes zijn EQS volledig onthult, die het nieuwe hoofdstuk van zijn elektrische offensief moet inluiden, blijft de constructeur druppelsgewijs informatie loslaten over het model. Zo mochten we onlangs nog kennismaken met zijn indrukwekkende interieur. En vandaag wordt de technische fiche van deze ‘elektrische S-Klasse’ onthuld.
Tot 107,8 kWh
Mercedes zal twee batterijen aanbieden (allebei van het type nikkel-mangaan-kobalt) om zijn EQS met elektronen te voeden. De topversie zal 107,8 kWh aan stroom kunnen opslaan. Dat moet volgens Mercedes volstaan voor een WLTP-rijbereik van tot 770 kilometer. De meer ‘betaalbare’ versies krijgen een accu van 90 kWh. Elke batterij geniet een garantie van 10 jaar of 250.000 kilometer.
200 kW
De batterijen werken onder een spanning van 400 volt, dus niet 800V zoals bij Porsche/Audi en Hyundai/Kia. Ze kunnen opladen aan maximaal 200 kW, dus iets trager dan de jongste referenties op dit vlak. Toch kan je daarmee al wel 300 kilometer rijbereik recupereren in 15 minuten volgens de cijfers van Mercedes. De interne lader van de EQS kan tot 22 kW ontwikkelen (als optie) voor opladen aan wisselstroom.
2- of 4-wielaandrijving
De EQS komt op de markt met twee- of vierwielaandrijving (met één of twee elektromotoren). Het vermogen zal aanvankelijk tussen de 245 kW (333 pk) en de 385 kW (524 pk) liggen in de EQS 450+ en de EQS 580 4Matic+. Mercedes laat echter verstaan dat later een “nog krachtiger versie” met AMG-logo zal volgen.
Mercedes onthult de EQS officieel op 15 april.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: