20191206101926mercedesglecoupephev(1).jpg

Bij de onthulling van zijn nieuwe SUV-coupé GLE legde Mercedes vooral de nadruk op zijn meest gespierde zescilindermotoren: een 435 pk sterke benzine (53 AMG) en twee diesels met 272 pk (350d) en 330 pk (400d). Vandaag stellen de Duitsers een plug-inhybride afgeleide voor met een diesel van 194 pk.

20191206101927mercedesglecoupephev(2).jpg

100 kW

De viercilinder wordt ondersteund door een elektromotor van 100 kW (136 pk) zodat de bestuurder aanspraak kan maken op een totaalvermogen van 320 pk en een koppel van 700 Nm. Dat is dus nagenoeg even veel als de diesel 400d met zijn machtige zescilinder (330 pk en 700 Nm).

20191206101927mercedesglecoupephev(3).jpg

31,2 kWh

Dankzij een dikke batterij van 31,2 kWh is de gehomologeerde CO2-uitstoot van de 350de fiscaal veel interessanter. Die zakt van net geen 200 g/km in de 400d naar 30 g/km. Omdat de batterij bijzonder groot is voor een stekkerhybride kan de GLE Coupé in theorie een honderdtal kilometer puur elektrisch rijden.

20191206101927mercedesglecoupephev(4).jpg

Bij ons heeft hij nog geen prijskaartje gekregen. Zijn broer GLE 350de met klassiek koetswerk kost in België echter 78.529 euro.