Met de GLE Coupé betreedt Mercedes alweer een nieuwe niche, naast de klassieke tweedeurscoupés (C-, E en S-Klasse) en de vierdeurscoupés (CLA, CLS). De GLE Coupé werd niet zomaar afgeleid van de M-Klasse, de SUV waarmee hij zijn platform deelt en die volgend jaar wordt omgedoopt tot GLE. De ontwerpers tekenden een volledig nieuw koetswerk met een opvallende boog in het 6 cm lagere dak. Hij is ook langer en breder dan een gewone M-Klasse.

Net als de X6 komt de GLE Coupé imposant over dankzij de gespierde spatborden, brede wielkasten, hoge gordellijn en grote velgen tot 55,9 cm (22 duim). Tegenover een klassieke coupé is de hogere zitpositie een voordeel en volgens Mercedes is er genoeg plaats voor vijf personen.

AMG Sport

Bij de introductie biedt Mercedes drieliter zescilindermotoren. De GLE 350 d heeft een diesel met 258 pk, de 400 benzine is 333 pk sterk. De GLE Coupé wordt als eerste Mercedes leverbaar als AMG Sport-model, waarin de zescilinder benzine is opgevoerd tot 367 pk. Terwijl de andere versies een 50/50-krachtverdeling hebben, stuurt de permanente vierwielaandrijving van de AMG Sport 60 procent naar de achterwielen. De bestuurder kan ook verschillende rijmodi selecteren (Individual, Comfort, Slippery, Sport en Sport+). Alle motoren zijn gekoppeld aan een nieuwe negentrapsautomaat (9G-Tronic).