Het is nu al 40 jaar geleden dat de Marco Polo-campers van Mercedes gezinnen en avonturiers de kans geven op een ‘mobiele’ vakantie. Het basismodel voor de eerste camper in die lijn, de Mercedes-Benz 209 D, werd oorspronkelijk geproduceerd in Bremen. In die tijd werd hij dan ook de ‘Bremer Transporter’.

'Bremer Transporter' Marco Polo



De eerste Marco Polo viel duidelijk op met zijn hoogte van 2,97 m! Het klapdak dat tegenwoordig op zijn afstammelingen zit, was in die tijd namelijk nog niet in zwang.

Maar het basisconcept van de Marco Polo is sinds die eerste generatie niet meer veranderd. Hij had toen al een dakbed, een combinatie van achterbank en bed achterin, draaibare voorzetels, een kitchenette met gootsteen, kookplaat en koelkast, en de nodige kasten en lades om je spullen in op te bergen. Toch zijn de stijl en de presentatie van het interieur de afgelopen vier decennia enorm geëvolueerd, met steeds meer de nadruk op luxe.

Qua motor had het model uit de jaren ’80 een vijfcilinder diesel van 88 pk en 172 Nm. Daarmee haalde deze ‘blokhut’ een topsnelheid van 120 km/u.

Vito en Viano Marco Polo

In 1996, met de tweede generatie Marco Polo, dit keer op basis van de bestelwagen Vito, kromp het model tot onder de 2 meter hoogte dankzij de verschijning van een pop-up dak. Een concept dat nog verder werd verbeterd met de derde generatie. Die kwam in 2003 uit en werd gebaseerd op de Viano, met een klapdak dat deze keer elektrisch bediend werd. Deze versie kreeg ook een comfortabel dakbed met een geveerde bodem.

V-Klasse Marco Polo

De huidige generatie is dus de vierde in de lijn, met een lancering in 2015 op basis van de V-Klasse. Hij kreeg tal van comfortuitrusting mee (zoals de MBAC, of Mercedes-Benz Advanced Control, die de auto omtovert tot een geconnecteerde ‘smarthome’) en werd ook stijlvoller, met onder meer een vloer in jachtstijl. Met de facelift van de V-Klasse-familie in de zomer van 2023 is de Marco Polo meer dan ooit afgegleden naar de glampingwereld. De elektronische systemen aan boord kregen bijvoorbeeld tal van nieuwe functies. Als je de campervan bijvoorbeeld op een licht oneffen ondergrond parkeert, kan je hem met één druk op de knop eenvoudig nivelleren dankzij de Airmatic-luchtvering!

Module en elektrische toekomst

De Marco Polo-saga is echter niet van plan om te stoppen na 40 jaar trouwe dienst. Het concept wordt zelfs gedemocratiseerd met de verschijning van de nieuwe Marco Polo-module. Daarmee kan je meer compacte modellen, zoals de T-Klasse, transformeren in een microcamper indien gewenst. Deze module wordt vastgemaakt aan de bevestigingspunten in de koffer en vormt een ‘slaapunit’ voor twee personen. Optioneel kan je hem zelfs uitbreiden met een ‘keukenunit’, compleet met gootsteen en gasfornuis, of zelfs een koelkast.

En kijken we nog verder naar de toekomst, dan heeft Mercedes beloofd dat het zijn Marco Polo-filosofie ook zal verenigen met elektrische mobiliteit. De toekomstige elektrische architectuur VAN.EA voor bestelwagens wordt namelijk in 2026 geïntroduceerd. En ook die zal zijn eigen Marco Polo-versie hebben voor emissievrije avonturen...