Begin jaren 2000 werd Maybach als een afzonderlijk merk gelanceerd, maar vandaag wordt de historische benaming gebruikt voor de hoogste uitrustingsversie van Mercedes-modellen. Momenteel krijgt alleen de S-Klasse deze exclusieve behandeling, in de vorm van de Mercedes-Maybach S-Klasse. Daimler heeft nog wat anders in petto voor klanten die houden van superlatieven. En zo lopen er wel wat rond in China.

SUV-limousine

Zo toont Mercedes-Maybach in Peking een nieuwe conceptcar die Ultimate Luxury heet. Esthetisch valt die vooral op door afmetingen en stijlkenmerken van limousines en SUV’s. Het resultaat is 5,2 meter lang, staat hoog op de wielen en heeft een koetswerk met drie volumes. Iets minder gracieus dan de vorige conceptcar, de Vision Mercedes-Maybach 6 uit 2016, maar niet minder indrukwekkend.

Inclusief theeservies

Het koetswerk ziet er origineel uit, het interieur mikt op maximale luxe. Vandaar de naam “Ultimate Luxury” uiteraard. Het conceptmodel moet de krijtlijnen uitzetten voor toekomstige Maybach-versies. Het interieur baadt in weelderige materialen en heeft twee zitplaatsen achteraan die in alle richtingen verstelbaar zijn. Origineel detail: de centrale console achteraan bevat… een theeservies.

100% elektrisch

De Mercedes-Maybach Ultimate Luxury doet een beroep op een 100% elektrische aandrijflijn. Technisch noteren we vier elektromotoren (die vierwielaandrijving opleveren) en een totaal vermogen van 750 pk. De batterij is 80 kWh groot, en levert een theoretisch rijbereik op van 500 kilometer volgens de oude NEDC-cyclus, en 200 mijl (zo’n 320 kilometer) volgens de Amerikaanse EPA-testcyclus, die nauwer aanleunt bij een “reële” rijstijl.