Mercedes zet zijn reeks facelifts verder, en nu gaat de ML onder het mes. De welbekende SUV ondergaat niet echt gedaanteverandering, in dit geval wordt hij gewoon gemoderniseerd. Zoals gebruikelijk wordt niet alleen aan het uiterlijk gewerkt, ook de uitrusting wordt op niveau gebracht.

Aan de buitenkant valt op dat de nieuwe ML, met een nieuw voor en achtersteven, er breder uitziet. Ook de koplampen zijn nieuw en vormen een mooi geheel met het radiatorrooster. De achterlichten zijn verdonkerd en kunnen in optie uitgerust worden met LED’s. De dakrails maken vanaf nu deel uit van de standaarduitrusting. Verder is er een sport kit met aluminiumlook afwerking, ovalen of rechthoekige uitlaten en hier en daar wat chroom. Tot slot, de velgen, die krijgen een nieuwe design, en dat geldt voor alle afmetingen. (17, 18 of 19 duim)

Vanaf nu is het mogelijk om voor een tweekleurig lederen interieur te kiezen. Het multifunctioneel stuur met shift-paddles en houten inlegstukken zijn ook nieuw. Naast een nieuwe ergonomie, wat de bedieningsknoppen en hendels betreft, is het dashboard volledig met alcantara overtrokken.

Wat de uitrusting betreft wordt het arsenaal aan veiligheidssystemen aangevuld met het “Pre-Safe” remsysteem en het “Neck-Pro” systeem dat de nek moet beschermen bij een ongeval. De autoradio beschikt nu over een aansluiting voor een iPod en Bluetooth connectie.

Op het vlak van de mechaniek werden, onder andere, enkele verbeteringen toegepast aan de uitlaat een het beheersysteem. Het gevolg daarvan is dat er tot 0,4l/100 km minder verbruikt wordt.

Dan is er nog de “kolossale” ML63 AMG. Die onderging ook een verjongingskuur en wordt er alleen nog agressiever mee. Ter herinnering, de ML63 beschikt over een V8 met een cilinderinhoud van 6,2 liter en 510 pk aan 6,800 tr/min. Om de 20 duim velgen een beetje te sparen wordt het koppel (630 Nm) in een 40:60 verhouding op de voor en achterwielen overgezet. De adaptieve ophanging waar hij mee is uitgerust moet voor een optimale wegligging zorgen.