Presentatie

Sedert jaren kenmerken de Mitsubishi’s zich door hun lage neus, die hen een agressieve en dynamische uitstraling bezorgen. Ook de nieuwe Lancer behoudt die priemende blik, maar de achterzijde ziet er ondanks de schuin geplaatste lichten, eerder banaal uit. Wil je je Lancer toch wat opfleuren, dan voorziet Mitsubishi een heel arsenaal spoilers, velgen en opzetstukken zodat hij uiteindelijk op een heuse Evo in oorlogstooi lijkt.

Motor

Net als de hoger geciteerde broertjes uit het land van Uncle Sam, krijgt de nieuwe Lancer de 2,0 TDI van VW ingelepeld. Die produceert, uiteraard, 140 pk’s en een koppel van 320 Nm aan 1750 toeren en wordt ook hier aan een manuele zes-bak gekoppeld. Spijtig genoeg merken we
weer dat deze motor zijn werk ruw en lawaaierig doet, maar daarbij wel steeds het nodige enthousiasme aan de dag legt. Eigenaardig genoeg leek ons testexemplaar toch al vanaf 1500 toeren te hernemen, waar andere gebruikers van hetzelfde blok tot 2000 omw moeten wachten eer er wat vaart in komt. De TDI staat er om bekend dat hij eerst wat toeren wil maken vooraleer hij je een schop onder je kont geeft.

De versnellingsbak is stevig en aangenaam in gebruik en voelt bij wijlen zelfs sportief aan. Blijkbaar wil men bij Mitsubishi de sportieve ambities behoorlijk invullen en zowel de gekozen verhoudingen als de bediening zijn uitstekend. Toch hadden we nog graag de mogelijkheid gezien om voor een automatische bak te kunnen kiezen.

Tenslotte nog een klein woordje over het verbruik. Hoewel gemiddeld 7,2 liter een behoorlijke waarde is, valt de Lancer wat uit de toon en wordt de zuinige reputatie van de TDI niet bestendigd. Een uitstoot van 157 g/km is een goed gemiddelde.


Wegligging

Eén ding is zeker, we mogen alle vergelijkingen met de Sebring of de Avenger vergeten. Zij die deze wagens al gereden hebben of de test, uiteraard , op Vroom.be gelezen hebben, merken dat Mitsubishi voor eigen afstellingen
heeft gekozen. Beide Amerikanen zijn vrij soepel afgeveerd en durven op slechte wegen soms al eens te deinen, maar Mitsu koos voor een “hardere opstelling”. Het comfort lijdt er wel wat onder, maar toch durven we de demping van de Lancer “Duits” te noemen. Maar wat de wegligging betreft ondergaat de Lancer een ware metamorfose.

De Lancer rijdt levendig en als op rails, wat hem in de nabijheid of zelfs bij de referenties van zijn segment klasseert. De stuurinrichting vertoont dezelfde precisie en hierdoor kan je bochten haarscherp aansnijden. De reacties blijven steeds gezond en zullen de bestuurder nooit verrassen. Uiteraard houden een ESP en een antislip een oogje in het zeil, maar diehards kunnen die wel uitschakelen.

Comfort


Dat de hardere ophanging voor minder comfort zorgt, zeiden we al. Maar de demping is nagenoeg perfect en zorgt ervoor dat de schokdempers niet tot aan de aanslag komen, wat nog maar eens een bewijs is voor de intelligente afstelling. Ook de stoelen zijn vrij hard…en toch comfortabel, maar zouden misschien wat meer zijsteun mogen geven, maar ik denk dat dan nu wel echt aan het muggenziften ben.

In het interieur is er plaats voor vier personen en records worden er dus niet verbroken. De kofferruimte is niet erg groot, maar dankzij de regelmatige vormen wel volledig bruikbaar. De geluidsdemping kon beter zijn en zeker de motor is steeds duidelijk hoorbaar. Daar kan je dan wel een Rockford Fostgate audio-installatie tegenover zetten, die met negen speakers en een versterker van 850 Watt behoorlijk van jetje kan geven. Desgewenst kan je dus je Lancer zelfs in een concertzaal omtoveren.

Over de afwerking hebben we wat gemengde gevoelens. Alles past perfect in elkaar, maar zowel het uiterlijk als het aanvoelen van het gebruikte materiaal flatteert niet echt. Met wat overdrijven durven we zeggen dat het zelfs wat goedkoop overkomt en in ieder geval wordt de kwaliteit van de betere concurrentie niet gehaald.


Prijzen en uitrusting

De “Inform”-versie van de Lancer 2.0 DI-D start prijsmatig aan een erg interessante 20.490 €. Er bestaan vier verschillende uitrustingsniveau en de “Instyle”-topversie staat met een prijskaartje van 26.990 € in de showroom. Zelfs in de basisversie is de uitrusting al erg compleet met een manuele airco, een garantie van 3 jaar/100.000 km, een radio CD-MP3, vier elektrische bediende ramen en spiegels, een boordcomputer enz. De topversie heeft werkelijk alles wat een luxehartje kan begeren en is met een lederen interieur, cruise control, verwarmde spiegels, multifunctioneel stuur, automatische airco, een (excelente) HiFi, richtbare bi-xenonlichten, een hands-freekit en een GPS uiterst compleet. En dan vergeten we er nog een paar uitrustigen. Het is wel duidelijk dat qua prijsstelling de Lancer werkelijk onklopbaar is.

Conclusie

De nieuwe Lancer vormt tegenover de traditionele vertegenwoordigers van het segment een volwaardig alternatief. Met zijn uiterst voordelige prijs/uitrusting-verhouding, de messcherpe wegligging en zijn sportieve allure laat hij zijn neven met hetzelfde platform bleek voor de dag komen. Eén ding is zeker, de Lancer is een goede keuze, ook al kan er op het gebied van afwerking en geluidsdemping nog een inspanning gedaan worden.