Met deze Corvette maken de Amerikanen het nog maar eens duidelijk dat we niet van dezelfde referenties gebruik maken. Zo wordt deze ZR1 voorgesteld als zijnde uitgerust met de “kleine” 6,2 liter motor... Een dergelijke cilinderinhoud is, vooral in de wereld van de Italiaanse sportwagens, ruim genoeg om meer dan 600 pk te ontwikkelen aan stratosferisch hoge toerentallen, maar ook daar denken de Amerikanen anders over.  Wel is het zo dat de gewicht/vermogen verhouding van deze Amerikaan beter is dan de Porsche GT2’s, Ferrari 599’s en zelf Lamborghini LP640’s van deze wereld ...

Sensatiefabriek

De gebruikte V8 berust eigenlijk op een redelijk eenvoudige mechaniek. Als we de Italiaanse ingenieurs moeten geloven is hij zelf verouderd. Zij sleutelen liever aan een V12 met een overvloed aan kleppen. De Amerikanen maken in dit geval gebruik van een V8 met centrale nokkenas,  slechts twee kleppen en een Roots compressor. Die compressor is gekoppeld aan een koelingsysteem om voor optimale prestaties te kunnen zorgen.

Wel moeten we vast stellen dat deze ZR1 over meer vermogen beschikt dan verwacht! Zo worden er aan 6,500 tr/min niet minder dan 628 pk rechtstreeks op de achterwielen overgezet! Het grote voordeel van al dat vermogen is zijn beschikbaarheid! Met zo’n 300 beschikbare pk’s aan 3,000 tr/min en 434 Nm koppel vanaf 1,000 tr/min zullen de achterste banden ongetwijfeld afzien. Een ander belangrijk gegeven is dat het maximaal koppel van 793 Nm beschikbaar is vanaf 4,000 tr/min. Chevrolet voegt daar aan toe dat 90% van het koppel beschikbaar is tussen 2,600 en 6,000 tr/min...

Versnellingsbak

De versnellingsbak werd zoals verwacht aan het vermogen aangepast. Hier wordt gebruik gemaakt van een Tremec TR6060 versnellingsbak met zes versnellingen. Gelukkig hebben de ingenieurs aan alle gebruikers van de ZR1 gedacht, dus ook wie hem in de stad gaat gebruiken (wat een zonde !). De Tremec versnellingsbak maakt het schakelen van de ZR1 vergelijkbaar met het schakelen van de Z06. We mogen ons dus aan een zekere soepelheid verwachten. Gelukkig maar!

Wegligging

Net zoals de Z06 berust de ZR1 op een zogenaamde selectieve en magnetische ophanging. Corvette beweert zelf dat hij bochten tot 1 G aankan zonder grip te verliezen. Bij het optrekken krijgt dit systeem de opdracht om de achteras te stabiliseren...want ze verwachten dat die achteras heel wat te verduren zal krijgen. Verder wordt de ZR1 uitgerust met 19 duim velgen en 285/30 banden vooraan, en 20 duim velgen met 335/25 banden achteraan! Achter die enorme velgen zitten de enorme carbon/keramiek remschijven.

Om op te vallen ...

De ZR1 is meteen herkenbaar aan zijn deels doorzichtige motorkap en de in carbon vervaardigde flanken en motorkap. De dubbele luchtinlaten aan de voorkant zitten lager en de achterspoiler, die even breed is als de auto zelf, is volledig in de koetswerkkleur geverfd ....

Binnenin vinden we zowat overal het ZR1 logo terug, De manometer van de turbo maakt het beestige karakter van het monster duidelijk, de sportzetels zijn vederlicht en een “heads-up” informatiesysteem laat toe om continu de weg in het oog te houden ...