Het gamma van Mercedes (en andere constructeurs) is de afgelopen zo sterk gegroeid dat een kat er zijn jongen niet meer in terugvindt. Tegen 2020 zal Mercedes dertig modellen op de markt hebben, waarvan elf vandaag nog niet bestaan in het huidige gamma. Vanaf 2015 voert Mercedes geleidelijk enkele aanpassingen door om het allemaal weer wat overzichtelijker te maken.

Mercedes-Maybach

Een eerste nieuwigheid is de terugkeer van Maybach, maar dan niet meer als afzonderlijk merk. Het wordt een submerk dat synoniem staat voor de meest luxueuze S-Klasse, met extra ruimte, speciale zetels en meer mogelijkheden om te personaliseren. Vergelijk het met Mercedes-AMG, het label dat sinds kort op de sportiefste modellen kleeft. Eind november beleeft de Mercedes-Maybach S 600 zijn wereldpremière in Guangzhou en Los Angeles.

De SUV’s

Ook bij de terreinwagens verandert er heel wat. De iconische G-Klasse (voor Gelände of terreinwagen) behoudt zijn naam en geeft zijn letter door aan alle andere modellen. De laatste letter verwijst telkens naar de plaats in het gamma: de GLA in de categorie van de A-Klasse, de GLC in plaats van de huidige GLK, de GLE ter vervanging van de M-Klasse, de GLE Coupé als nieuwe ‘M-Klasse Coupé’ en de GLS in de plaats van de huidige GL.

SLK wordt SLC

Bij de sportwagens behoudt de SL zijn naam. Net zoals bij de G-Klasse zullen andere modellen de letters ‘SL’ overnemen. De roadster  SLK heet in de toekomst SLC.

Aandrijving

Tot slot heeft Mercedes een nieuwe nomenclatuur met kleine letters bedacht om het type aandrijving aan te duiden. Concreet wordt dat c voor aardgaswagens, d voor diesels, e voor elektrische voertuigen (ook plug-inhybrides), f voor wagens met brandstofcel (de huidige F-Cell) en h voor klassieke hybrides (de huidige Hybrid en BlueTec Hybrid).

Nog niet helemaal duidelijk? De S 500 Plug-in Hybrid wordt in de toekomst de S 500 e. De GLA 200 CDI wordt omgedoopt tot GLA 200 d.  

Zoals vandaag krijgen de benzineversies geen extra letter en heten de vierwielaangedreven versies 4Matic.