Piaggio speelde op het salon van Milaan een thuiswedstrijd en greep die mogelijkheid aan om de pers te trakteren op een wel zéér uitgebreide persconferentie.

Dat gezegd zijnde, hadden zijn bij Aprilia redenen genoeg om zich op de borst te slaan. De Italianen pakten dit jaar met Sylvain Guintoli weer de wereldbeker in het WSBK en volgend jaar zullen ze opnieuw hun intrede doen in de MotoGP.

Om dat sportief nieuws te vieren én om mee bovenaan te blijven draaien namen de ingenieurs de RSV4 RR duchtig onder handen. Dat leverde op de vermogenscurve 16 extra paarden op (201 in totaal), terwijl het drooggewicht bleef staan op 180 kg. De motor is instelbaar in alle mogelijke richtingen tot aan de positie van het blok toe. Het elektronische APRC vervolledigt de telemetrie aan boord en is via Bluetooth te koppelen aan je smartphone en het internet.

Als dat nog niet voldoende is, dan is er nog de RSV4 RF waarvan er slechts 500 exemplaren worden gemaakt. Die is voorzien van een Race Pack met lichtere velgen en nieuwe Öhlins-vering met meer mogelijkheden.

Voor op de openbare weg kun je vanaf 2015 kiezen voor de vernieuwde Tuono V4 1100: die heeft 175 pk en een koppel van 120 Nm en is - gelukkig maar - voorzien van Aprilia’s Performance Ride Control (APRC).

Wie elke dag de baan op wil, die kan een kijkje nemen bij de nieuwe Caponord waarvan er nu een Rally-variant is: die heeft nieuwe spaakvelgen (19” vooraan), een benzinetank van 24 liter, groter windscherm, een bagageset in aluminium en diverse valbeugels.

Bij Moto Guzzi voerde de California de hoofdtoon aan. Nadat we van de V7 al verschillende variaties hadden gezien, was het nu de beurt aan de California om zijn verschillende gedaantes te tonen. Een daarvan is de Touring SE die je onmiddellijk herkent aan zijn tweekleuren lak, zijn rugsteun voor de duo, het aangepaste zadel en de panelen op de flanken.

Wat virieler is de Guzzi Audace die al het chroom in de vuilbak kiepert en volledig voor zwart gaat. De uitlaten zijn expressiever vormgegeven en de koplamp herneemt z’n klassieke ronde vormgeving. De Custom zoals hij had moeten zijn.

De Eldorado gaat dan weer helemaal ‘vintage’ en herneemt stylingkenmerken van de eerste V7’s uit d jaren ’60. Spaakvelgen, banden met witte flanken, een verfraaid benzinereservoir, een groot zadel, een speciaal handvat voor de duo, een klein, klassiek vormgegeven achterlicht, retro-stuur…

Een model waar ze bij Guzzi allicht het meeste plezier aan hebben beleefd, is de baggerversie van de California, de MGX-21. Deze bad ass Guzzi valt op door z’n spectaculair vol 21” voorwiel, een Batwing-style kopkuip, de taps toelopende, smalle achterkant, zijn zwarte carbon jasje met felle rode accenten… De MGX-21 kan zo naast alle Amerikaanse concurrenten staan.

Bij Piaggio zagen we een eerste prototype van een elektrische fiets en gingen we ons weer vergapen aan de quasi onbereikbare Vespa 946.