De Mercedes SLS is niet alleen een volbloed supercar, maar ook een meesterwerkje van moderne kunst. Zijn strakke lijnen met een retrokantje bezorgden hem onmiddellijk het statuut van supercar, een reputatie die nog sterker wordt met een raceversie voor de ‘gewone’ klant: de GT3.

Alleen voor circuit

In tegenstelling tot de Porsche 911 GT3 wordt de SLS AMG GT3 niet gehomologeerd voor de openbare weg. Gezien zijn wilde temperament voelt hij zich wellicht meer in zijn sas op circuit. Voor 334.000 euro (zonder belastingen) kun je jezelf trakteren op een SLS AMG GT3, die meteen klaar is voor uithouding- en sprintwedstrijden. Teams die de wagen gebruiken, mogen bovendien rekenen op de expertise van AMG, zowel voor het onderhoud als om onderdelen te vervangen.

Zonder leder

Het spreekt voor zich dat de GT3 aanzienlijk verschilt van het seriemodel. Op het circuit heb je dan ook weinig aan een navigatiesysteem, lederen zetels, elektrische bediening of een prachtige stereo. En het scheelt meteen een pak gewicht.

Een stevige kuipstoel met een harnas zet de toon, terwijl het vertrouwde instrumentarium vervangen wordtdoor een klein scherm. Daarop ziet de piloot het toerental, de rondetijden en de belangrijkste parameters van de motor.

De versnellingsbak met dubbele koppeling maakt plaats voor een sequentieel exemplaar met zes verhoudingen, maar over de over motor houdt Mercedes de lippen stijf op elkaar. De 6,2-liter V8 is in de serie-uitvoering sowieso al indrukwekkend.