Het is druk in het Zweedse Arjeplog. Niet enkel de volgende generatie van de Mini draait er rondjes in de ijzige koude, ook Mercedes is er met zijn nieuwe GLC aan de slag. Onze spionnen wisten hem vorig jaar al te betrappen in de buurt van de Nürburgring. Maar nu stoomt Mercedes de derde generatie van het model (als we voor de gemakkelijkheid ook de GLK meerekenen) in het Hoge Noorden, vooraleer hij in de herfst van dit jaar in productie gaat. Het rijgedrag, het thermisch beheer en het comfort van het model worden er getest aan temperaturen tot -30 °C.

Plug-in hybride met 100 km elektrisch rijbereik


De huidige generatie van de middenklasse SUV van Mercedes werd in 2015 gelanceerd en kreeg in 2019 nog een facelift. De nieuwe generatie staat op het onderstel van de huidige C-Klasse en zal dus het nieuwste MBUX-systeem van het merk krijgen, naast een doorgedreven digitalisering en een stevig arsenaal aan comfort- en rijhulptechnologieën. Foto’s van het interieur zijn er nog niet, maar dat zal ongetwijfeld veel weghebben van dat van de C-Klasse.

Onder de motorkap zal Mercedes enkel geëlektrificeerde aandrijvingen aanbieden op basis van zijn 2.0 liter viercilinder benzine (met een vermogen tot 190 kW) en diesel (tot 195 kW). Zo komen er drie plug-in hybride varianten, waarvan twee met benzinemotor en één met een diesel. Alle drie krijgen ze een 100 kW en 440 Nm sterke elektromotor ingebouwd in de 9G-Tronic versnellingsbak, en zullen volgens Mercedes over een puur elektrisch rijbereik beschikken van meer dan 100 km, gemeten volgens de WLTP-cyclus. Gewone hybrides komen er ook. Die krijgen een 48V starter-generator met een vermogen van 17 kW en een koppel van 250 Nm.