Met de Sportec M5 Interact brengt het Duitse Metzler een innoverende band op de markt. De nieuwe band maakt gebruik van de Interact technologie met vijf verschillende spanningszones, waardoor hij in alle omsatndigheden een valabel alternatief is voor de strenge eisen van zowel roadsters als sportieve modellen.
Interact Technologie
Met de Sportec M5 Interact beantwoorden de Metzeler ingenieurs aan het merendeel van de eisen uit het supersport segment. Deze band beschikt dus over vijf specifieke zones die voor de nodige grip zorgen. De Interact Technologie is een minutieuze afstelling van de spanningskabels van de band, in combinatie met een perfect aangepast omhulsel. Dankzij deze technologie zijn de ingenieurs van Metzeler er in geslaagd om het raakvlak in alle omstandigheden zo groot mogelijk te houden.Het raakvlak is tot 8% groter dan bij een traditionele band en de druk is gelijkmatiger verdeeld. Dit heeft uiteraard een positieve invloed op de stabiliteit van de band in rechte lijn en uitstekende grip bij bochtenwerk.
"Pi" sculptuur
De tekening op de Sportec M5 Interact band is het resultaat van een lange reeks tests. Zowel op droog als op nat wegdek is de band erg doeltreffend, maar het aparte design verhoogt ook de levensduur van de band. De gebrevetteerde tekening van de Sportec M5 Interact band is gebaseerd op de Griekse letter “Pi”. De vorm van de inkeping en de verspreiding op de band dragen bij tot de globale prestaties van de band. Het grote raakoppervlak van de band moet uitschuivers voorkomen wat dan weer de levensduur verlengd.
Compound met silicium
De compounds van de Metzler Sportec M5 zijn verschillend voor een voor- en een achterband. Hij werd samengesteld op basis van een nieuwe techniek en bevat een hoog percentage silicium. Dat zorgt voor een uitstekende grip bij droog weer en een ongekende stabiliteit op een nat wegdek. De nieuwe banden warmen ook erg snel op en zorgen meteen voor een optimale grip.
Invalshoek
Een andere nieuwigheid van deze is band is dat hij de maximale invalshoek grafisch kan weergeven. Op de achterband kan de piloot nagaan met welke maximale hoek hij zijn motor plat legt. Afhankelijk van het gewicht van de motor en de bandendruk kan er op de band een hoek van ongeveer 25°, 30°, 35°, 40° en 45° afgelezen worden.
Zelf oordelen !
Deze mooie uitleg weegt uiteraard niet op tegen een live test op de piste. Metzeler geeft de kans aan tien Vroom.be lezers om op 23 april de voorstelling van de Sportec M5 Interact bij te wonen op Zolder en hem er ook te testen. Dit kan voor een prijs van 299 euro. In deze prijs zit een Sportec M5 Interact set die ter plaatse op je machine gemonteerd zal worden, een lunch buffet en vijf testsessies van 20 minuten op het circuit, onderverdeeld in drie niveaus (Fast, Intermediate en First Timers). Er zal ook een fotograaf aanwezig zijn op het evenement en de foto’s kan je hier later downloaden.
Wil je je kans wagen, stuur dan een mailtje naar Metzeler. Niet vergeten: een racepak meebrengen en niet meer dan 95 Db…Veel geluk !