De MG ZS met verbrandingsmotor werd in 2017 in Engeland gelanceerd en vond daarna stapsgewijs zijn weg naar de rest van Europa. Nu is het model zijn tweede generatie ingegaan, terwijl zijn volledig elektrische tegenhanger, de MG ZS EV, nog geen update heeft gekregen. Inderdaad, deze Chinees-Britse SUV is nog steeds verkrijgbaar met een benzinemotor, maar die is nu flink geëlektrificeerd en omgedoopt tot Hybrid+. En daar blijven de verbeteringen natuurlijk niet bij...
Design MG ZS
MG ZS wint aan zelfvertrouwen
De tweede generatie MG ZS heeft een compleet nieuw design gekregen! Hij oogt dynamischer en volwassener dan voorheen en valt duidelijk meer op onderweg, mede dankzij meer uitgesproken lichtsignaturen en een veel imposantere grille. Of hij mooi is, mag ieder voor zich oordelen, maar één ding is zeker: hij ziet er minder uit als een "huismerkproduct" dan vroeger. De SUV trekt meer aandacht en is ook flink gegroeid. Hij meet nu 4,43 m in de lengte, 1,818 m in de breedte en 1,635 m in de hoogte. Dat is 107 mm langer en 9 mm breder dan zijn voorganger, met een 18 mm lager dak.
Ook het interieur van de MG ZS heeft een flinke upgrade gekregen, wat deze instap-SUV van MG bijzonder goed doet. Zo heeft hij een compleet vernieuwd dashboard waarvan de bovenkant is afgewerkt met aangename, zachte materialen. Het stuur is nu identiek aan dat van zijn elektrische neef, de MG4. Er is nog steeds wat hard plastic aanwezig, maar de afwerking en assemblage zijn aanzienlijk verbeterd. Wat vooral indruk maakt, zijn de twee nieuwe grote schermen! Op het eerste gezicht zijn we aangenaam verrast met de verzorgde presentatie van deze MG ZS Hybrid+, zeker gezien de aantrekkelijke prijs waarvoor hij wordt aangeboden.
Beleving MG ZS
Een goed compromis
In de MG ZS Hybrid+ zit de bestuurder achter een nieuw, breed digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch. Hoewel de grafische weergave indrukwekkend is, biedt het scherm helaas weinig personalisatiemogelijkheden. Het centrale display is standaard 10,25 inch groot, met een optionele upgrade naar 12,3 inch. De schermen reageren snel, maar het menu-indeling vergt enige gewenning. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay standaard beschikbaar om het gebruiksgemak te vergroten. Daarnaast zijn er nog enkele fysieke knoppen voor bijvoorbeeld het volume, een zeldzaamheid tegenwoordig. Jammer genoeg kan je de klimaatcontrole enkel bedienen via het centrale scherm in deze MG ZS…
De tweede generatie van de Chinees-Engelse SUV heeft een wielbasis van 2,61 m, 3 cm meer dan voorheen. Deze extra centimeters komen de achterpassagiers direct ten goede, die nu over een redelijke, maar niet uitzonderlijke, beenruimte beschikken. De kofferbak is daarentegen behoorlijk ruim met een inhoud van 443 liter, oplopend tot 1.457 liter wanneer je de achterbank neerklapt. Kortom, de MG ZS biedt een goede balans tussen een compact formaat en voldoende binnenruimte, gecombineerd met een interessante hybride aandrijving.