Sébastien Vanhouche

4 NOV 2024

Test: MG ZS Hybrid+, moet de Duster zich zorgen maken?

Is de nieuwe Hybrid+ motor en het gemoderniseerde design van de MG ZS SUV voldoende om de Dacia Duster nerveus te maken?

"De MG ZS Hybrid+ biedt sterke troeven, maar is niet zonder gebreken, met als grootste nadeel de niet goed instelbare zitpositie."

De MG ZS met verbrandingsmotor werd in 2017 in Engeland gelanceerd en vond daarna stapsgewijs zijn weg naar de rest van Europa. Nu is het model zijn tweede generatie ingegaan, terwijl zijn volledig elektrische tegenhanger, de MG ZS EV, nog geen update heeft gekregen. Inderdaad, deze Chinees-Britse SUV is nog steeds verkrijgbaar met een benzinemotor, maar die is nu flink geëlektrificeerd en omgedoopt tot Hybrid+. En daar blijven de verbeteringen natuurlijk niet bij...

Advertentie
Advertentie

Design

MG ZS wint aan zelfvertrouwen

De tweede generatie MG ZS heeft een compleet nieuw design gekregen! Hij oogt dynamischer en volwassener dan voorheen en valt duidelijk meer op onderweg, mede dankzij meer uitgesproken lichtsignaturen en een veel imposantere grille. Of hij mooi is, mag ieder voor zich oordelen, maar één ding is zeker: hij ziet er minder uit als een "huismerkproduct" dan vroeger. De SUV trekt meer aandacht en is ook flink gegroeid. Hij meet nu 4,43 m in de lengte, 1,818 m in de breedte en 1,635 m in de hoogte. Dat is 107 mm langer en 9 mm breder dan zijn voorganger, met een 18 mm lager dak.

Ook het interieur van de MG ZS heeft een flinke upgrade gekregen, wat deze instap-SUV van MG bijzonder goed doet. Zo heeft hij een compleet vernieuwd dashboard waarvan de bovenkant is afgewerkt met aangename, zachte materialen. Het stuur is nu identiek aan dat van zijn elektrische neef, de MG4. Er is nog steeds wat hard plastic aanwezig, maar de afwerking en assemblage zijn aanzienlijk verbeterd. Wat vooral indruk maakt, zijn de twee nieuwe grote schermen! Op het eerste gezicht zijn we aangenaam verrast met de verzorgde presentatie van deze MG ZS Hybrid+, zeker gezien de aantrekkelijke prijs waarvoor hij wordt aangeboden.

Beleving

Een goed compromis

In de MG ZS Hybrid+ zit de bestuurder achter een nieuw, breed digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch. Hoewel de grafische weergave indrukwekkend is, biedt het scherm helaas weinig personalisatiemogelijkheden. Het centrale display is standaard 10,25 inch groot, met een optionele upgrade naar 12,3 inch. De schermen reageren snel, maar het menu-indeling vergt enige gewenning. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay standaard beschikbaar om het gebruiksgemak te vergroten. Daarnaast zijn er nog enkele fysieke knoppen voor bijvoorbeeld het volume, een zeldzaamheid tegenwoordig. Jammer genoeg kan je de klimaatcontrole enkel bedienen via het centrale scherm in deze MG ZS…

De tweede generatie van de Chinees-Engelse SUV heeft een wielbasis van 2,61 m, 3 cm meer dan voorheen. Deze extra centimeters komen de achterpassagiers direct ten goede, die nu over een redelijke, maar niet uitzonderlijke, beenruimte beschikken. De kofferbak is daarentegen behoorlijk ruim met een inhoud van 443 liter, oplopend tot 1.457 liter wanneer je de achterbank neerklapt. Kortom, de MG ZS biedt een goede balans tussen een compact formaat en voldoende binnenruimte, gecombineerd met een interessante hybride aandrijving.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Zuinig en comfortabel, maar niet bijzonder dynamisch

Onder de motorkap van de nieuwe MG ZS ligt vrijwel dezelfde krachtbron als die van zijn kleinere broertje, de MG3. Hij is uitgerust met dezelfde 1,5-liter viercilinder benzinemotor zonder turbo, dezelfde krachtige elektromotor, een batterij van 1,83 kWh en een automatische transmissie met 3 versnellingen. Deze combinatie levert echter iets meer vermogen op in de ZS Hybrid+. Hij kan namelijk rekenen op 145 kW (197 pk) en 465 Nm koppel, wat voldoende is om zijn 1,4 ton in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/u te brengen en een topsnelheid van 168 km/u te bereiken.

Zoals we al hebben gezien bij de kleinere MG3, doet deze motorisatie wonderen op het gebied van brandstofverbruik. MG claimt een officiële CO₂-uitstoot van 115 g/km en een gemiddeld WLTP-verbruik van slechts 5 l/100 km. Dit verbruik is haalbaar, mits je niet alleen op de snelweg rijdt en een beetje rustig met het gaspedaal omspringt. Gelukkig is dat niet moeilijk, aangezien deze motor meer soepelheid dan dynamiek biedt, mede door de iets tragere hernemingen. En niet alleen de motor mist wat pit; de hele rijervaring blijft eerder comfortabel dan sportief.

In tegenstelling tot Dacia, dat bespaart op materialen en opties maar niet op het chassis, lijkt MG precies het tegenovergestelde te doen en meer te focussen op het design van zijn voertuigen. Het resultaat is dat de vooras van deze Chinees-Engelse SUV wat grip mist. Andere minpunten zijn windgeruis bij hogere snelheden en – vooral – een stuur dat niet in diepte verstelbaar is! Hierdoor is het lastig om een echt comfortabele rijpositie te vinden in de MG ZS Hybrid+. Toch vallen veel van deze nadelen in het niet wanneer je kijkt naar de aantrekkelijke prijsstelling van deze SUV.

Prijs

De MG ZS Hybrid+ is beschikbaar in drie uitrustingsniveaus, met prijzen die starten vanaf 25.285 euro voor de Standard-versie. De Comfort-uitvoering begint vanaf 26.785 euro, terwijl de MG ZS Luxury minimaal 29.285 euro kost. Dat is inderdaad meer dan de vorige ZS, die beschikbaar was vanaf 19.285 euro, maar het blijft goedkoper dan de Dacia Duster Hybrid 140, die tegenwoordig start vanaf 26.190 euro. Bovendien komt deze nieuwe ZS Hybrid+, net als alle MG-modellen, met een garantie van 7 jaar of 150.000 km.

Verdict

Net als de kleinere MG3 biedt de MG ZS Hybrid+ duidelijke troeven: een goede balans tussen een compact formaat en voldoende binnenruimte, een aantrekkelijk design en een zuinige motor, en dat alles voor een zeer scherpe prijs. Toch heeft deze Chinees-Engelse SUV ook enkele nadelen, waarbij vooral de moeilijk in te stellen rijpositie stoort. Dit ogenschijnlijk kleine ongemak zou zomaar veel potentiële kopers kunnen aanzetten om naar een andere merk te kijken…

Advertentie
Advertentie