Na het faillissement enkele jaren geleden leek MG-Rover dood en begraven, maar de Britse constructeur herrijst nu uit zijn as. MG is in handen van de Chinese autogroep SAIC en presenteert een kleine stadsauto.
Twee modellen in de pijplijn
Eerst zou MG de TF, het laatste zelf ontworpen model, weer op de Europese markt brengen. Maar het probleem is dat die auto niet meer van de jongste is en nog stamt uit de vorige eeuw. Veiligheidsnormen, emissies en een sterke concurrentie deden de verantwoordelijken beslissen om de terugkeer van de roadster af te blazen.
Een nieuwe sportieve MG zit er niet meteen in, tenzij het merk ons zou verrassen, maar er komen wel meer traditionele modellen, namelijk een berline en een stadsauto. Die eerste heet MG6 en werd al enkele keren getest door de Britse pers. Normaliter volgt een versie met stuur links, zodat de MG6 ook aan deze kant van het Kanaal carrière kan maken. Het andere model, de MG3, werd zopas voorgesteld op het salon van Guangzhou.
Details
Op de stand van MG kon je niet naast de Britse kleuren kijken, toch wel een beetje voor de show. De kleine MG oogt erg dynamisch. Hij heeft sportieve genen, hoewel die niet onder het rechterpedaal verborgen liggen. Er is keuze uit twee motoren: een 1,5-liter benzinemotor met 109 pk en een 1,3-liter diesel met 67 pk. Dat doet het hart van de fans wellicht niet harder slaan, maar weerspiegelt wel wat de Europese markt tegenwoordig vraagt.
De afmetingen blijven beperkt: 4 meter in de lengte en 1,7 meter in de breedte. De MG3 wordt gebouwd in Groot-Brittannië, in de fabrieken van Longbridge om precies te zijn. De commercialisering is voorzien voor eind 2012.