Keert een prestigieus Belgisch automerk terug? Laat het ons hopen. Voor de oorlog was Minerva een rivaal voor Rolls-Royce of Hispano-Suiza, maar de Belgische trots verdween in 1958. Misschien heeft het 55 jaar later meer geluk?
Meer dan een idee?
Na Imperia kan Minerva de tweede Belgische constructeur worden die verrijst uit zijn as. Momenteel is het nog onduidelijk of deze schoonheid effectief op de markt komt. We hopen dat deze wederopleving niet tegengehouden wordt door het zware economische klimaat. Fingers crossed!
Techniek
Na de vooroorlogse motoren zonder kleppen, respecteert Minerva de traditie van een flamboyante techniek. Het kondigt een prototype aan van een hybride supercar: een V12 biturbo op de achterwielen en twee elektromotoren aan de voorwielen. Dit prototype wordt dus op de vier wielen aangedreven. Het doel is om meer dan 400 km/u te halen! Het koetswerk is uitgevoerd in kevlar/carbon.
Vijf rijmodi
Het vermogen en koppel zijn nog niet bekend, maar Minerva kondigt al aan dat zijn model over vijf rijmodi zal beschikken: Economy (hybridemodus), Normal, Sport (vol vermogen, met rijhulpsystemen), Race (vol vermogen, zonder rijhulpsystemen) en Safe Mode (begrensd uit veiligheid).
J.M. Barbazon
De Britse vliegenier Lord John Moore Brabazon of Tara was ook gepassioneerd door auto’s en won in 1907 op het circuit des Ardennes in een Minerva. Dat dit project zijn naam draagt, is een mooi eerbetoon.