De besluitvormers van de groep vonden het tijd voor verandering. De nieuwe Golf 7 werd afgelopen najaar met veel tamtam gepresenteerd. Hij pakt uit met stevige argumenten, maar er werd ook heel wat verkondigd rond het ‘formidabele designwerk’: een radiatorrooster dat de auto verlaagt, een achterbumper en lichten die hem verbreden, de plooi over de hele lengte van het koetswerk (opgelet, deze keer is het onder de handgrepen!) die een spel van schaduw en licht creëert en vooral de fameuze C-stijl, sinds zijn geboorte een stijlkenmerk van de Golf.

We ontsnappen bij de Golf Variant helaas niet aan hetzelfde discours. Een opmerkelijk design, een scherp silhouet, krachtige lijnen, een bijzondere kromming in de C-stijl, een sportief en krachtig design: een bloemlezing uit het persdossier. Zo enthousiast zijn we niet, maar we moeten erkennen dat de verwantschap met de gewone Golf en de andere modellen van het merk  voor zich spreekt. Tot groot plezier voor sommigen, tot wanhoop van anderen. Iedereen heeft zijn eigen mening in dit eindeloze debat dat binnenkort dertig jaar duurt.

Vooral een Golf

De Golf Variant neemt de uitstekende basis van de Golf over, die nieuwe normen heeft gevestigd in zijn categorie. Hij erft dus alle kwaliteiten en uitrustingen van de Golf. Deze Variant-generatie kan dus beschikken over een dynamisch onderstel met rijprofielkeuze en elektronisch differentieel XDS+.

Opties die vooral in hogere categorieën aangeboden worden, zijn hier ook beschikbaar: Front Assist met noodrem in de stad, adaptieve cruise control, waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een vermoeidheidsdetector, verkeersbordenherkenning, parkeerhulp, automatische verlichtingsfuncties, een elektrische parkeerrem, bandendrukweergave, handenvrije toegang, ergonomische zetels, infotainment van de laatste generatie: de lijst is lang en uiteindelijk ook duur want niet alles is standaard gemonteerd. 

De afwerkingsniveaus worden overgenomen van de Golf: Trendline, Comfortline en Highline. Idem voor de motoren: viert TSI’s met 85, 105, 122 en 140 pk en drie TDI’s met 105, 110 en 150 pk. Allemaal motoren met standaard start-stopsysteem en remenergierecuperatie. Bepaalde motoren kunnen gekoppeld worden aan een DSG-bak met zes of zeven versnellingen en twee diesels zijn zelfs verkrijgbaar met vierwielaandrijving (4Motion).

Handiger en lichter

De nieuwe Variant gaat opmerkelijk vooruit tegenover de vorige generatie. Hij is zuiniger (tot 15%),  lichter (105 kg) en ruimer. De wielbasis groeide met 57 mm, hoewel de lengte maar 28 mm toenam. De nieuwe Golf Variant is 18 mm breder en 23 mm lager, terwijl de koffer 100 liter groeit tot 605 liter. Met neergeklapte zetels haalt hij 1.620 liter tegenover 1.495 liter vroeger. De bagage wordt afgeschermd voor nieuwsgierige blikken door een automatisch rolscherm met twee niveaus dat onder de koffervloer opgeborgen kan worden. Die vloer is regelbaar in de hoogte en de rugleuning van de achterbank (60/40) leg je neer vanuit de koffer.

De laaddrempel werd verlaagd tot 630 mm, waardoor een toegang van 762 mm (verticaal) op 1.031 mm (horizontaal) ontstaat. De laadlengte bedraagt 1.055 mm tot aan de achterbank en 1.831 mm tot aan de rug van de voorzetels. Met de rugleuning van de passagierszetel voorin neergeklapt (vanaf het niveau Comfortline), bereikt de laadlengte 2.671 mm. Met een totale lengte van 4.562 mm is de Golf Variant 307 mm langer dan de hatchback.

Knappe cijfers

Het is geen verrassing dat het verbruik en de CO2-uitstoot iets hoger liggen dan bij de Golf hatchback, maar ze blijven erg aantrekkelijk. De TSI haalt 115 g CO2/km als 1.2 85 pk tot 124 g/km voor de 1.4 122 pk. Weet echter dat de 1.4 140 pk met DSG amper 116 g/km uitstoot met een normverbruik van 5 l/100 km. Bij de diesel varieert de uitstoot van 102 tot 108 g/km met een verbruik van 3,9 tot 4,2 l/100 km.

De motor, het onderstel en zelfs de wielbasis zijn identiek, het hoeft dus niet te verbazen dat de Golf Variant bestuurd door een goede huisvader net zo rijdt als een gewone Golf. Met ongeveer honderd kilogram extra in de achteroverhang en een rijstijl zoals Sébastien Loeb op het traject van de Pikes Peak, is dat wellicht minder van toepassing, maar door de wegen vol radars en meer files dan in Amsterdam konden we dat bij de eerste test niet echt beoordelen.         

De keuze

Enthousiastelingen zullen wellicht niet kiezen voor de Variant, maar de GTI, GTI Performance of volgende R verkiezen. Elk zijn stijl. We vinden met plezier de opmerkelijke afwerkingskwaliteit van de laatste Golf-generatie terug, een reëel comfort en doeltreffende mechaniek.

Een klein nadeel in vergelijking met de gewone Golf: rolgeluiden leken ons meer aanwezig in de Variant, maar dit hangt sterk af van het wegdek. Deze indruk moeten we nog bevestigd of ontkracht zien met twee auto’s op dezelfde weg. De TSI met 140 pk bevestigt zijn aangename werking, zonder de trillingen en het geluid eigen aan een TDI. Goed rekenen dus voor je je laat verleiden tot een diesel. De Variant verschijnt in augustus bij de dealers en de 4Motion tegen het einde van het jaar.