De 15 oktober 1897, Sylvain de Jong sticht in Londen en Antwerpen het eerste luxewagenmerk van de wereld: Minerva Automobile. Gedurende zijn zestigjarige bestaan veroverde dit merk de wereld, van Moskou tot New York met daartussen Sydney en Kaapstad. Een symbool van prestige en een geweldig visitekaartje voor België. Een verhaal uit het verleden? Neen, want Minerva keert terug.
JM Brabazon
JM Brabazon: een bijzondere naam voor een even bijzondere auto. Hij verwijst naar een man die bevriend was met Charles S. Rolls (medeoprichter van het gelijknamige merk). Brabazon was niet alleen een uitstekende autoracer maar ook één van de eerste Britse vliegeniers. Hij beïnvloedde Sylvain de Jong die zijn auto’s inzette in races.
De techniek
Genoeg achtergrond, laten we ons even buigen over de techniek van deze bolide. Die ziet er heftig uit: de V12 biturbo belooft 1.000 paarden bij 10.000 tr/min. Maar Minerva stelt zich hiermee nog niet tevreden want drie elektromotoren komen hem versterken: twee op de vooras en één voor de achtertrein, voor een bijkomend vermogen van 200 pk.
Op de technische fiche vind je alle techniek van de meest exclusieve fabrikanten: vierwielsturing, een koolstofstructuur, een elektronisch geregelde stroomlijn (met mobiele achtervleugel en regelbare luiken vooraan) en een voortdurende variabele ophanging. Er zijn ook meerdere rijmodi.
De cijfers
Het totaal van 1.200 pk en het beperkte gewicht van 1.200 kg (dankzij de monocoquestructuur uit koolstofvezel), garanderen een topsnelheid van 400 km/u en 0 tot 100 km/u in 2,1 seconden. De Bugatti Veyron mag schrik hebben en bovendien heeft deze Belgische supercar een autonomie van 100 km in elektrische modus.
De versies
Er staan twee versies op het programma: de Royale en de Excellence. De eerste is gericht op comfort en kan volledig gepersonaliseerd worden. En dan gaat het niet om enkele stickers op de flank, maar om een geheel eigen sfeer op maat. De instrumenten, geïnspireerd op horloges, staan heel elegant op een boordplank waarop de koper zijn eigen smaak mag loslaten. De tweede versie is meer gericht op prestaties, met enkele hightechaccenten. Iets om naar uit te kijken …