Met schoenlepel

Bij de recentste facelift heeft Mini zijn diesel van PSA-origine (Peugeot-Citroën) ingeruild voor een BMW-motor. Die laatste wordt vooral verkocht als 2.0, maar de ingenieurs hebben de cilinderinhoud verminderd tot 1,6 liter. Sympathiek, maar wat met de liefhebbers van stevige motoren? Mini heeft aan hen gedacht door nu ook de originele 2.0 onder de motorkap van de Mini te lepelen. De nieuwe variant heet Cooper SD en is de dieselversie van de Cooper S. 

Minder pk's, meer koppel

In vergelijking met de Cooper S benzine verliest de dieselversie vermogen: geen 184 pk, maar 143 pk (of in de fiscaal interessante versies 163 pk en 136 pk). Het koppel klimt dan weer van 240 naar 305 Nm. En dat laat zich voelen in een spurttijd van 0 tot 100 km/u in 8,1 seconden en een topsnelheid van 215 km/u. De Cooper SD presteert als een cheetah maar drinkt als een mus: 4,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 114 g/km.

In alle vormen

De nieuwe motor is beschikbaar in de hatchback (de traditionele driedeurs), de cabriolet, de Clubman en de Countryman. In elke Mini met andere woorden. De Countryman kun je ook bestellen met vierwielaandrijving. De versnellingsbak is een manuele zesbak of, in optie, een automaat met eveneens zes verzetten. De automaat wordt ook leverbaar in de Cooper D.

Sportief

De Cooper SD maakt meteen indruk als je hem ziet. De luchtinlaat op de motorkap, de twee uitlaten en de ontelbare mogelijkheden om te personaliseren maken hem aantrekkelijker dan ooit. Ok, we geven toe dat de Countryman er uiziet als een ernstig dopinggeval.

We zijn vertrokken

Mini zegt dat er grondig gewerkt werd aan het geluid van het grote dieselblok, we draaien dan ook met gespitste oren de contactsleutel om. Mini valt meteen door de mand: de Cooper SD klinkt als een Duitse taxi. Kortom, voor muziekliefhebbers blijft de benzine de aangewezen keuze.

We schakelen naar eerste en vertrekken. De eerste verrassing is de grip. In de Cooper S heeft het stuur de grootste moeite van de wereld om het koppel te verwerken, we vreesden bijgevolg het ergste voor de Cooper SD met nog meer koppel. Maar vreemd genoeg is die vrees onterecht en is er geen enkel probleem. Dat is ongetwijfeld te danken aan de motor die zwaarder doorweegt op de vooras. Al het vermogen vloeit naar de vooras zonder dat de bestuurder door elkaar wordt geschud.

De moeite waard?

Tegenover de Cooper D (110 pk) wint deze gespierde versie aan pit in de lage toerentallen. Het klinkt paradoxaal, maar dat maakt hem net aangenamer om ontspannen mee te rijden. Vloer je het gaspedaal, dan ontwikkelt de motor op een lineaire manier veel kracht. Qua de sensaties is de Cooper SD zeker geen wereld van verschil met de Cooper D. Het verschil is voelbaar, maar je krijgt niet de indruk dat de kleinste van de twee ondergemotoriseerd zou zijn.

Het onderstel verwerkt het extra koppel zonder morren. Het geheel blijft evenwichtig en wekt enthousiasme op. De precieze besturing laat toe om de neus exact te plaatsen waar je dat wil, terwijl de achterkant desgewenst een stapje opzij zet. Leuk! Op hobbelige wegen wordt het allemaal wat minder en krijgen de passagiers flink wat schokken te verteren.

Wat de transmissies betreft, toont BMW (sorry, Mini) zijn kunnen met een precieze bediening en korte schakelwegen. De automaat geeft de Cooper SD meer het karakter van een sportieve GT waarmee je meer ontspannen rijdt. Door het uitstekende beheer is de automaat  zeer aangenaam in gebruik. Hij telt zes versnellingen en beschikt over peddels aan het stuur (helaas met een mysterieuze ergonomie) en een goed afgestelde sportstand.

Welke kiezen?

De prijzen van de Cooper SD beginnen bij 25.950 euro voor de hatchback en lopen op tot 30.900 euro voor de Countryman Cooper SD ALL4 (met vierwielaandrijving). Dat is veel geld, zeker aangezien een ommetje langs de optielijst bijna onvermijdelijk is.

Onze voorkeur gaat naar de Clubman, de breakversie met achterdeuren in de plaats van een klassieke kofferklep en met een verborgen derde deur in de zijkant. De Clubman is niet veel handiger dan de hatchback, maar oogt een tikkeltje speelser en zijn lange wielbasis komt het comfort ten goede, dat te strak is op de andere versies.