Deze keer is het officieel: Opel onthult alle details van de nieuwe Zafira Tourer. Op het programma staan een flexibel interieur met tal van zogeheten Flex-systemen, een dynamische stijl en veel ruimte.

Frankfurt

De nieuwe Zafira komt nog niet meteen in de plaats van het huidige model, maar vult het aan. Liefhebbers van ruimte die geen behoefte hebben aan de laatste snufjes kunnen terugvallen op het 'oude' model en een mooie korting strikken. De presentatie van de nieuwe Zafira Tourer vindt plaats op het salon van Frankfurt in september.

Nieuw interieur

Het spektakel speelt zich af in het interieur. Terwijl het huidige model op de tweede rij over een bank beschikt, is de nieuwkomer uitgerust met drie aparte zetels die wegklappen in de vloer en over een afstand van 210 mm verschuiven. Zo zitten alle achterpassagiers op hun gemak. Voor meer comfort is er de optie Lounge, waarmee je het zitkussen van de centrale zetel kunt wegklappen. Die zetel wordt dan een armsteun tussen de buitenste zitplaatsen, die zijdelings meer naar elkaar toe schuiven en in de lengte over een langere afstand verstelbaar zijn (+7 cm). Voor de juiste lichtinval zorgt een panoramisch dak.

Koffer

De huidige Zafira is al goed bedeeld wat kofferruimte betreft, maar wordt toch in de schaduw gesteld door de nieuwe Zafira Tourer. De koffer is 710 liter groot in de configuratie met vijf zitplaatsen en groeit tot 1.860 liter met alle zetels neergeklapt. Een oude Bretoense kast te verhuizen? Geen probleem.

Flex, Flex, Flex, ...

Behalve de moduleerbare zetels met Flex7-systeem beschikt de Zafira Tourer over de bekende geïntegeerde fietsdrager FlexFix, maar in een verbeterde versie. De FlexConsole is dan weer een evolutie van de FlexRail die door de Meriva werd ingewijd. Een armleuning met opbergruimte en bekerhouder glijdt over aluminium rails naar de gewenste positie. Zo kun je de opbergruimte tussen de voorzetels flexibel benutten, waar die het meest toegankelijk en nuttig is.

Veiligheid

Net als zijn Astra- en Insignia-broertjes, is de Zafira uitgerust met een adaptieve ophanging die de keuze biedt tussen drie modi: Standaard, Tour (comfort) en Sport. Om eventuele stommiteiten van de bestuurder op te vangen, omvat de uitrusting ook een adaptieve snelheidsregelaar met radar die een veiligheidsafstand met de voorligger bewaart. Als een botsing onvermijdelijk lijkt, remt dit systeem automatisch.

Voorts vinden we een systeem dat verkeersborden leest en weergeeft op het dashboard, wordt de veilige afstand tot de voorligger getoond, krijg je een waarschuwing als de Zafira een andere auto dreigt aan te rijden en voorziet Opel adaptieve koplampen, een antidodehoekfunctie, een achteruitrijcamera en ga zo maar voort.

Zes motoren

Bij de diesels levert de traditionele 2.0 CDTI 110, 130 of 165 pk. Een versie met 163 pk voor de Belgische markt wordt overwogen. Bij de benzinemotoren vormt de oude bekende atmosferische 1.8 met 115 pk de basis. De 1.4 ECOTEC turbomotoren met 120 en 140 pk vervolledigen het aanbod. Enkele maanden na de lancering volgen nog andere benzinemotoren van de nieuwe generatie. Alle motoren worden gekoppeld aan een manuele of automatische versnellingsbak met zes versnellingen, uitgezonderd de 1.8 benzine die alleen met vijfbak leverbaar is.