Het zal je maar overkomen. Een langzame vrachtwagen houdt het verkeer op en je bent gehaast. Als de weg vrij is, duw je het gaspedaal wat dieper in en kan je de verloren tijd inhalen. Tien dagen later krijg je het bekende envelopje in de bus. Coyote stelt nu een perfect legale radardetector voor, die in Frankrijk al enkele jaren op de markt is.

Hoe werkt het?

Het principe is simpel. Gebruikers uit heel Europa geven de positie van een mobiele radar aan elkaar door. Het toestel beschikt over een gsm/gprs-transmissiesysteem en een gps-ontvanger. Wanneer een gebruiker een niet-gemelde radar ontdekt, drukt hij op een toets op zijn Coyote. Er wordt een sms gestuurd naar een gebruikersplatform en alle gebruikers in de omgeving worden gewaarschuwd. Vaste radars worden eveneens herkend en de database wordt dagelijks aangepast.

BIP-BIP!

Het gebruik is erg eenvoudig. Als het toestel opgestart wordt, heeft het even tijd nodig om enkele satellieten te zoeken. Eens het contact is gelegd, kan de bestuurder vertrekken. De Mini Coyote heeft een autonomie van 10 uur, maar kan via de sigarettenaansteker of een 5-Volt usb-aansluiting opgeladen worden. Net als bij een gewone gps lees je op de Coyote op welke weg je rijdt. Hij geeft aan hoeveel gebruikers het laatste halfuur over deze weg gereden hebben en wat de afstand tot de laatste gebruiker is. In een risicozone krijg je een signaal te horen en geeft de Coyote je de toegelaten snelheid aan. Als je toch sneller blijft rijden, roept een sterker wordend signaal je tot de orde. Via de site www.moncoyote.com kan je bovendien de interface individualiseren. Bij het naderen van een radar zal de Mini Coyote naargelang het gevaar op drie geluidsniveaus reageren. Een radar signaleren is erg simpel. Je hoeft slechts een van de twee knoppen in te drukken: eentje voor een radar in jouw rijrichting, eentje voor een radar in de andere richting.

Voorbehoud

Toch is voorzichtigheid geboden. Eerst en vooral is er de verkeersveiligheid. Zwaar overdreven snelheid kan nooit getolereerd worden. Maar ook het aantal gebruikers is van belang. Hoe meer gebruikers, hoe beter het systeem werkt.

Er zijn ook enkele minpunten. Zo licht de toegelaten snelheid pas op bij het naderen van een radar. Het zou beter zijn dat die permanent aangeduid werd. Soms is het toestel niet nauwkeurig genoeg. Als je op een snelweg rijdt in de omgeving van een gewone weg waar geflitst wordt, kan het zijn dat de Mini Coyote je een waarschuwing geeft. In Frankrijk is het aantal gebruikers intussen zo groot dat je de Mini Coyote relatief goed kunt vertrouwen. In België is het systeem nog nieuw, al neemt het aantal gebruikers wekelijks toe. Dat kan je duidelijk aflezen op de Coyote. Meer info vind je op https://www.vroom.be/nl