Op de elegantiewedstrijd van Villa d’Este aan het Italiaanse Comomeer wilde Mini graag een nieuwe designstudie van een open tweezitter presenteren. In plaats van die in eigen huis te ontwerpen, klopte het aan bij Touring Superleggera in Milaan, een gerenommeerde coachbuilder die in 1926 werd opgericht en na een lange onderbreking in 2008 opnieuw op het toneel verscheen, met Roland d’Ieteren als één van de aandeelhouders.
“We waren wel verbaasd toen Mini ons benaderde”, zegt Piero Mancardi, CEO van het Italiaanse bedrijf. “De Mini is een icoon, helpen bij de ontwikkeling vormde dus een grote uitdaging. Al hebben we wel veel gemeen: bij Touring Superleggera draait het net als bij Mini om de essentie.”
Uniek aan Touring Superleggera is dat het veel meer kan dan alleen ontwerpen. Het bedrijf heeft een engineeringafdeling en kan vanaf een wit blad een concept tekenen én bouwen. “We hebben een onafhankelijke kijk op het merk en brengen frisse ideeën aan. Ik denk dat steeds meer constructeurs hiernaar op zoek zijn”, aldus Mancardi. “We zijn ook heel flexibel, ideaal om te experimenteren.”
Belgisch design
De ‘experimentele’ Mini Superleggera Vision werd bedacht door de Belgische designbaas van Touring Superleggera, Louis de Fabribeckers. “Ik kreeg bijzonder veel vrijheid bij het ontwerp. In de verschillende ontwerpfases vroeg Mini wat ik zelf het beste vond en het volgde steeds mijn voorkeur”, vertelt de ontwerper die in Milaan woont maar nog vaak naar België vliegt. “Het duurde zes maanden om de auto vanaf nul te ontwerpen.”
Wat hij zelf het mooiste element vindt? “Het is nooit perfect, je kunt altijd blijven verbeteren en evolueren. Het ergste moment is altijd wanneer jouw baas zegt dat het design vanaf nu ‘bevroren’ wordt. Maar ik ben heel trots op de panelen in het dashboard en de deuren, omdat ze tonen hoe coachbuilding en design perfect samengaan. Ze zijn volledig met de hand gemaakt van aluminium en ‘gekneed’ zoals kauwgom: normaal 1,2 mm dik maar op sommige plaatsen tot 2,5 mm. Je voelt het verschil.”
“Als jonge ontwerper heb je veel ideeën maar is het moeilijkste om tot een homogeen geheel te komen. De gordellijn is typisch voor Touring Superleggera en verwijst naar de Ferrari 166 Mille Miglia uit de jaren vijftig. Er zit ook heel wat Mini-DNA in, zoals de wielen op de vier hoeken, de koplampen en de twee plooien in de motorkap die verwijzen naar de strepen van de serie-Mini.”
“Rijdt traag”
De Mini Superleggera Vision is geen statisch prototype: hij heeft een elektromotor en kan zich dus voortbewegen. “Hij rijdt echt heel traag”, zegt de Fabribeckers al lachend. “Ik zie hem wel graag rijden omdat het spel van licht en schaduw in beweging helemaal anders is.”
De (onbekende) technische kenmerken of prestaties zijn niet belangrijk, deze auto is een demonstratie van design én productie. In het hypothetische geval dat Mini deze auto ooit zou bouwen, zou hij tussen 30.000 en 35.000 euro kosten. Maar wellicht blijft het bij dit ene, unieke exemplaar …
Lees ook: Mini scheurt zich af van BMW in 'Mini Store'