François Piette

4 APR 2011

Redder in nood

De situatie bij Mitsubishi in Europa lijkt dramatisch. De verkoop is ingestort en de producten zijn gedateerd, allemaal weinig hoopgevend voor de toekomst. Maar het nieuwe model ASX is mogelijk de redder in nood. Hij heeft alles om Europa te verleiden, te beginnen met een kleine dieselmotor.

Presentatie

Door het platform van de Outlander aan te passen, kon Mitsubishi voor relatief weinig geld een nieuw product creëren. Een product dat zeker rendabel zal zijn, want de Japanners kunnen het doorverkopen aan de PSA-tandem (Citroën en Peugeot), die staat te popelen om een kleine SUV aan het gamma toe te voegen.

Terug naar de ASX. Vooraan herken je hem meteen als Mitsubishi door de onvermijdelijke jet-fightergrille (Mitsubishi houdt wel van pompeuze namen). De rest van de auto is eerder banaal. Origineel is het allemaal niet maar lelijk evenmin, kwestie van in de smaak te vallen bij zoveel mogelijk potentiële klanten. Zijn grootste troef is dat de ASX met zijn lengte van 4,3 meter meespeelt in het populaire segment van de compacte SUV's.

Motor

De benzinemotor met 115 pk is in België veroordeeld tot een bijrol. Laten we ons dus concentreren op de grote nieuwigheid: de 1.8 Di-D. Deze kleine dieselmotor heeft heel wat te bieden, zo blijkt uit de technische gegevens: 115 pk en 300 Nm koppel. De krachtbron wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Helaas is er geen andere keuze.

Voor de veeleisende klanten biedt Mitsubishi ook een versie van dezelfde motor met 150 pk aan, alleen beschikbaar met vierwielaandrijving. 

Wij stellen ons tevreden met de versie met 115 pk, echt een verbluffende motor. Het rumoer van de oude TDI van Volkswagen die Mitsubishi vroeger gebruikte, blijft achterwege en hij vervult zijn taak bij alle toerentallen zonder morren. Alleen het gehamer wanneer de motor nog koud staat, valt wat uit de toon. Maar de soepelheid en slagkracht maken dat helemaal goed.

De eerste noemenswaardige stap van Mitsubishi in dieselland is meteen een meesterzet. Zeker omdat de motor aan al zijn kwaliteiten ook nog zuinigheid mag toevoegen. Hij verbruikt gemiddeld 5,8 l/100 km en overstijgt bij dagelijks gebruik nooit de grens van 7,5 l/100 km. Een uitstekend resultaat.

Weggedrag

De dreigende grille lijkt zich zelfzeker in het asfalt te willen vastbijten. Achter dat agressieve uiterlijk schuilt een fijn afgesteld onderstel. Stuurbekrachtiging, schokdemping, precisie: alles stemt overeen om van deze ASX een dynamische auto te maken. Hoewel hij hoog op zijn poten staat, schrikt de ASX niet terug voor een bochtig parcours. Een avontuurtje dat de ophanging even op de proef stelt, vormt geen probleem.

Comfort

De motor houdt zijn stemgeluid voor zich en de ophanging is zo vriendelijk om de vele oneffenheden die onze wegen 'aanbieden' op te vangen. Goed opgevoed dus, deze ASX. Ook aan de inrichting van het interieur werd veel aandacht geschonken. De functionaliteit is doordacht, met veel opbergvakken en een neerklapbare achterbank die je in twee positiies kunt plaatsen. Ook slim is de verrassend ruime bergruimte onder de koffer.

Helaas oogt het interieur triestig door materialen van gemiddelde kwaliteit, een weinig joviale presentatie en een infotainmentsysteem dat uit de eerste de beste toebehorencatalogus lijkt te komen. En dan heb ik het nog niet over de Rockford Fosgate-installatie van de topversie (710 Watt), die basklanken op zijn heel eigen manier doorgeeft. 

Prijs en uitrusting

Mitsubishi houdt het graag eenvoudig: vier uitrustingsniveaus met telkens ongeveer één optie, namelijk metaalkleur. Het gamma begint bij 22.099 euro en omvat het minimum: handbediende airconditioning, verwarmde spiegels, vier elektrische ruiten, ... Aarzel niet om meteen over te stappen op de volgende versie Intense, die veel meer uitrusting biedt voor een beperkte meerprijs.

Nog altijd niet genoeg? Voor 27.799 euro rijd je met de topversie. Nogal duur? Wacht tot je de uitrusting gezien hebt: een elektrische regelbare bestuurderszetel, lederen bekleding, een snelheidsregelaar, verwarmde zetels, een knallende geluidsinstallatie, USB-verbinding, een glazen panoramadak, bixenonkoplampen, sleutels met handenvrij systeem, een achteruitrijcamera, ... Kortom, bijna alles.

Conclusie

De ASX probeert door te breken in een drukbevolkt segment. Zijn carrière is alvast goed begonnen. De reden voor dat succes? Een geslaagde diesel, een competitieve verhouding prijs/uitrusting en een veilig weggedrag. De ASX rijdt een bijna foutloos parcours. Zonder veel tamtam is Mitsubishi erin geslaagd zichzelf weer op de kaart te zetten in Europa. Benieuwd wat PSA van plan is met deze auto.  

Advertentie
Advertentie
Advertentie