Jean-Francois Christiaens

17 APR 2018

MIVB gaat elektrisch

De MIVB onthult de eerste elektrische bussen in zijn vloot. De emissieloze modellen worden in de eerste plaats ingezet op een nieuwe lijn in het centrum van Brussel.

De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB heeft de eerste van zeven elektrische Citybussen in ontvangst genomen van busbouwer Solaris. Het exemplaar begint nu aan een testfase om vanaf 1 juni ingezet te worden op een nieuwe elektrische lijn. Vanaf dan zullen zeven elektrische Citybussen op de nieuwe lijn 33 de wijken Louiza, Zavel en Dansaert met elkaar verbinden.

8 uur rijbereik

De elektrische bus is kleiner dan een klassieke bus, biedt 42 zitplaatsen en moet makkelijk kunnen rijden in de smalle straten van het centrum. De bussen worden ’s nachts opgeladen, zodat dat doorheen de dag niet moet gebeuren. De MIVB plaatste daarvoor zeven laadpunten aan het depot Jacques Brel. Ze gebruiken elektriciteit van het metronet en leveren 80 kW om de batterijen van de Citybus te laden voor 8 uur rijbereik.

Nieuw tijdperk

Met de elektrische Citybus breekt er een nieuw tijdperk aan voor de MIVB. Die zal geleidelijk meer elektrische en hybride bussen inzetten op zijn netwerk. Naast deze zeven elektrische bussen op lijn 33 worden er ook nog vijf elektrische bussen van het merk Bluebus en 25 gelede bussen van Solaris getest. De MIVB bestelde ook nog 90 hybride bussen bij Volvo en wil nog een bestelling plaatsen voor 145 gelede hybride bussen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie