Eindelijk is de Morgan Plus 8 terug. Ter herinnering: voor wie de Morgan met 4 cilinders kortademig vond, presenteerde het Britse merk de "+8" met (nogal wiedes) een V8. De uitstekende V8 van Rover en Buick om precies te zijn, een motor die tot de jaren negentig zowat de helft van de Britse auto's aandreef.
Ford-episode
Je weet hoe dat gaat: de uitstootnormen deden dit blok uiteindelijk de das om. Morgan verving de V8 dan ook door een V6 uit de Ford Mondeo. Dat betekende geen groot verlies voor de prestaties, maar het charisma was toch niet meer hetzelfde.
Goed nieuws
Nu keert de V8 terug. En het is een terugkeer in stijl. De V8 komt niet in de plaats van de Ford-V6, maar wordt de nieuwe topversie van het gamma. Het blok van 4,8 liter stamt van BMW, werd overgenomen van de Morgan Aero en levert maar liefst 367 pk en 490 Nm. Ruim voldoende om een sportwagen van precies 1,1 ton aan te drijven. Het gaat hier om de originele Morgan, waarvan het concept teruggaat naar de jaren dertig. Voor de muzikale toets biedt Morgan in optie een sportuitlaat aan waardoor niet alleen het geluid maar ook het vermogen toeneemt (tot 390 pk).
De cijfers
De fenomenale verhouding vermogen/gewicht levert explosieve acceleratiewaarden op: het duurt 4,5 seconden om 100 km/u te bereiken. De topsnelheid bedraagt 249 km/u, wat misschien een beetje mager lijkt maar vergeet niet dat het profiel nog stamt uit het dinotijdperk en dus de topsnelheid beperkt. De archaïsche ophanging vereist ook een stevige krachtbron. Kortom, de Morgan Plus 8 is een pure, harde auto, voor bestuurders met haar op hun borst, zoals onze Britse vrienden het zouden zeggen.
Het verbruik bedraagt op papier 11 l/100 km voor de versie met automaat (256 g CO2/km). Inderdaad, deze Morgan is de eerste van de 'klassieke' modellen die in optie een automatische versnellingsbak heeft (met zes versnellingen en een sturing die een beetje gas geeft bij terugschakelen).