Morgan belooft ons voor het salon van Genève een waar festival aan nieuwigheden. Voor een constructeur die al sinds de jaren dertig (!) vasthoudt aan hetzelfde model verdient dat toch de nodige aandacht. Na de Aero Coupé en de Plus 8 volgt de V6-versie.
Grote V6
Een Morgan is nog echt een old school roadster met een ophanging die recht van de handkarren uit de Middeleeuwen lijkt te komen. Efficiëntie is dus relatief en brute prestaties hebben hier geen betekenis. Wat telt, is de glimlach op het gezicht van de bestuurder.
Onder de motorkap kon Morgan weerstaan aan de mode van de turbo's en werkte het liever op de ouderwetse manier om paarden te winnen. De cilinderinhoud van de V6 werd verhoogd van 3 tot 3,7 liter. Tegelijk klom het vermogen tot 280 pk en het koppel tot 352 Nm. Dat garandeert schitterende prestaties: 5,5 seconden om 100 km/u te halen. Een verbetering komt zelden alleen, de transmissie wordt nu toevertrouwd aan een manuele zesversnellingsbak. Ja, zelfs Morgan moderniseert.
En de CO2-uitstoot? Het ouderwetse concept is hier eigenaardig genoeg een voordeel. De Morgan is immers erg licht. 950 kg is ongeveer 600 kg lichter dan een Nissan 370 Z Roadster, die ook aangedreven wordt door een 3.7 V6. Topprestaties en een laag verbruik zijn dus verzekerd, al gooit de niet bepaald verfijnde stroomlijn roet in het eten. Morgan kondigt een gemiddelde van 9,8 l/100 km aan met een CO2-uitstoot van 230 g/km.
Goed nieuws voor de huisvaders: deze sportwagen bestaat ook in een Tourer-versie met vier zetels.