Bruno Wouters

17 NOV 2008

Moto Guzzi Norge: Zonder complexen!

De arend van Mondello komt weer boven water dankzij de aankomst van groep Piaggio. De Guzzi motoren zijn op hun eigen manier altijd origineel geweest en jagen steeds bewust op het terrein van de BMW's. Herinner u de V7 tegenover de 5 of 6 reeks van het Germaanse merk. Sterke, serieuze, comfortabele motors die telkens op hun beurt de kleine kring van ingewijden raken, telkens met overtuiging. Dan kent Guzzi een moeilijke periode. Regelmatig van eigenaar wisselend, het merk scheert even regelmatig met het faillissement... tot aan de heilzame overname door de Piaggio Group, de grootste Europese groep en eigenaar van de merken Vespa, Gilera, Derbi, Aprilia, Laverda en natuurlijk ook Moto Guzzi.

En Piaggio vindt er de middelen voor: kijk naar het dynamisme van zijn merken: nooit eerder werden er zoveel Vespa's verkocht! Piaggio heeft geen enkele concurrent tegenover zijn 3-wielige scooter, namelijk de MP3; Aprilia vult de leemte in zijn gamma met innoverende motors zoals de Mana; Gilera stelt de krachtigste scooter voor die ooit op de markt gebracht werd en Guzzi daagt onbeschaamd de flat twins van BMW uit. De 1200 Sport mikt op de R1200R, de recente Stelvio durft het hoofd te bieden aan de 1200GS, en de Norge in deze testrit stelt zich als hoofdzakelijke concurrent van de standaardmeter in de categorie van de GT's, erfgenaam van een lange en roemvolle afstamming, de R1200RT.

Verleiding

Op het eerste gezicht verleidt de Norge onmiddellijk. De BMW's vertonen een persoonlijke stijl, té volgens sommigen, tegenover de lijn van de Norge die hier op het consensuele berust terwijl hij ook mooi gemodelleerd werd voor zijn categorie. De designers hebben het goede idee gehad de mythische architectuur van het motorblok naar voren te brengen: de V-bicilinder is een rasecht fabrieksmerk van Guzzi sinds veertig jaar. Voorzien van een comfortabel zadel op een redelijke hoogte, de Norge laat zich gemakkelijk beheersen althans voor diegene die dit model gewoon zijn. Eerste blik, eerste beeld: er mankeert weinig (verwarmde handgrepen, elektrisch windscherm, boordcomputer), maar alles werd niet onder controle gehouden. De bediening van het windscherm verrast: een knopje links, het andere rechts, één voor het stijgen, het andere voor het dalen ervan. Why not? Maar daar waar de bedieningsknoppen staan is het onmogelijk om ze te bereiken zonder de hendels los te laten. Het dashboard, dat volledig en rijk is (en te rijk zelfs: het chroom is écht plastiekachtig!), werd té vertikaal gesteld en bedekt voor een deel het digitale dashbord. Dezelfde opmerking wat betreft de TomTom GPS, die standaard voorzien wordt op de GTL. Hij weerkaatst de hemel en is zo ongeveer enkel leesbaar in het schemerdonker.

Twin

Ook de motor heeft zijn specificiteiten. De twins komen zelden voor, en zeker in deze categorie... met uitzondering van een zekere... BMW! En ook hier laat de Norge zijn verschillen zien. Deze twin tegenover de weg brengt een tof maar aanwezig geluid voor, trilt en leeft vanaf de slowmotion. De droge koppeling, buitengewoon luidruchtig op onze testmotor, is nochtans gemakkelijk in omgang en verduurt geen kritiek. De Norge biedt een uitstekende rijhouding, een breed stuur, een gematigde afmeting,... deze motor leeft en wordt begeleid door vleiende versnellingen, tegenover de vertragingen die hier knetterend gebeuren. De motor op zijn eigen biedt aan Norge een karakter dat op talrijke motors tekort komt, al is hij niet de krachtigste of de doeltreffendste. Toch voelt men zich nooit in gebreke, bewijs dat de paardenkracht niet alles is. Het frame vroeg wat aanpassingstijd. En met een beetje gewoonte vertoont hij zich handig en gemakkelijk, in zekere mate natuurlijk. De slaghoogte is voor verbetering vatbaar en de wegligging heeft soms de neiging lichtjes te slingeren. Niets onoverkomelijk want andere GT's lijden onder dezelfde kwaal. Te noteren: de Norge GTL wordt standaard voorzien van een breed valies achteraan, wat hier dus niet bij helpt natuurlijk.

Chassis

De te soepele ophanging, aangenaam op een rustig ritme, helpen niet in het bereiken van de rechtlijnigheid wanneer de Norge in het nauw gedreven wordt. De remmen komen hun verplichtingen na, maar zonder uitzonderlijkheid. Ver van de voortreffelijkheid van zijn rechtstreekse concurrent, de BMW 1200 RT, biedt de Norge GTL voor 15.990€ een bijzonder goed uitgeruste en boeiende motor, met een uitzonderlijke stijl, die zich hiermee het verschil maken tussen zijn concurrenten. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie