De jury was ongetwijfeld gevoelig voor het gegrom en getril van de twee cilinders van Fiat. De zuinigheid, de lage CO2-uitstoot en het karakter van de TwinAir-motor uit de Fiat 500 werden enthousiast onthaald bij de 76 journalisten uit 36 landen. Deze motor kaapte maar liefst drie prijzen weg.

Best engine of 2011

 

 

Achter deze naam schuilt uiteraard de beste motor van het jaar 2011. De TwinAir van Fiat veegde met 352 punten de concurrentie weg. Op verre afstand, met 161 punten, vinden we de Nissan Leaf en zijn elektromotor. Op de laatste trap van het podium staat de 1.6 turbobenzinemotor van Ford. Dan volgen de economische tweeliter turbodiesel uit de BMW 320d EfficientDynamics, de flat-six Porsche biturbo uit de 911 GT2 RS en de verbazingwekkende 3.8 V8 turbo die McLaren ontwikkelde voor de nieuwe MP4-12C.

 

 

Green Engine of the Year

 

Dit klassement bestaat uit zuinige motoren en ook hier krijgt de kleine tweecilinder van Fiat de lauwerkrans. Hij gaat de hybride aandrijflijn van de Toyota Prius en Auris HSD en de elektromotor van de Nissan Leaf vooraf. De TwinAir wint opnieuw in categorie van de motoren met een cilinderinhoud tot één liter.   

Best Performance Engine of the Year

 

Hier gaat het om prestaties, koppel, reactiesnelheid en geluid. Het is geen verrassing dat Ferrari de overwinning binnenhaalt met de welklinkende 4.5 V8 die onder de motorkap van de 458 Italia ligt. Alleen al van de technische gegevens krijg je rillingen: 570 pk bij 9.000 tr/min (jawel) en 540 Nm bij 6.000 tr/min.

Evenmin een verrassing is de tweede plaats van de flat-six uit de Porsche 911 GT3 en GT3 RS. De V8 van AMG-Mercedes vervolledigt het podium. Deze legendarische 6.2 vinden we onder de motorkap van de C-Klasse en SLS, het gaat dus niet om de nieuwe 5.5  V8 biturbo uit de E, S, CL en CLS. In een oude pot maak je de beste soep, zo blijkt weer.