Anderhalve maand geleden uitte Tesla-baas Elon Musk een pittige beschuldiging tegenover EPA, het Amerikaanse overheidsorgaan dat onder meer het verbruik en rijbereik van nieuwe voertuigen moet meten. Zijn Model S Long Range haalde op de testbanken van EPA niet de verhoopte 400 mijl (645 kilometer) en dat kwam volgens Musk omdat de test was verprutst. Vandaag laat het merk echter fier weten dat het toch de symbolische EPA-homologatie van 400 mijl binnen heeft door de speciale Model S Long Range Plus te creëren. Die onderscheidt zich door beter gestroomlijnde velgen en zou door gebruik van onderdelen van de Model 3 en Model Y een pak lichter zijn dan de ‘gewone’ Model S Long Range. Hoeveel gewicht is bespaard, verklapt Tesla niet. Verder is de mechanische oliepomp van de achterste elektromotor (een inductiemotor) vervangen door een elektrische pomp en is de versnellingsbak van de voorste motor (met permanente magneet) geoptimaliseerd. Tot slot is ook de hoeveelheid energie die bij het vertragen kan worden gerecupereerd vergroot. De Model 3 met 100 kWh komt er misschien niet, maar met de Model S geraak je toch ook best ver. Trouwens: de EPA-homologatiecyclus is een pak strenger dan ‘onze’ WLTP. Het zou dus perfect kunnen dat de Model S Long Range Plus, als die hier ooit op de markt zou komen, een gehomologeerd rijbereik van 700 kilometer zou halen.