Vijf jaar na de lancering van de Sprint ST, een sportieve GT met een relatief discrete carrière, brengt Trimph een nieuw model op de markt. Ze hebben voor dit model meer aandacht geschonken aan de “GT” kant van het model dan de “sportieve” kant. Ze hebben de eerder geslaagde look van de Sprint ST behouden, maar evolueerden subtiel naar een efficiënter model met meer comfort. Gedaan met de uitlaat onder het zadel dus, wat niet echt bij een GT past.
GT
Nieuwe en efficiëntere koplampen, nieuwe achteruitkijkspiegels en een nieuw dashboard dragen allemaal bij aan deze evolutie. De belangrijkste wijziging zit echter achteraan. De uitlaat krijgt een klassiekere positie, aan de rechtse kant van de motor, en laag genoeg om eventueel plaats te maken voor koffers. De plaats die vrijkwam onder het zadel is nu een opbergvak geworden. Het zadel werd verlengd met een bagagerek en handvaten. Het achterwiel is verfijnder en compenseert het eerder zwaar ogende achtersteven. Triumph heeft ook wat gesleuteld aan de remmen en de ophanging om de prestaties wat bij te stellen.
Uitrusting
Het motorblok van de 1050 kreeg ook zijn deel aanpassingen. Een nieuwe uitlaat en injectie brengen het totaal vermogen op 130 pk, en er komt ook 5 Nm koppel bij. Het maximum koppel van 108 Nm is nu al beschikbaar aan een toerental dat 1.200 tr/min lager ligt dan voorheen. De zesde versnelling is 7% langer, wat het verbruik en gebruiksgemak op de snelweg ten goede komt. Met een tank van 20 liter is een autonomie van 300 km mogelijk. De Sprint GT bestaat in een Aluminium Silver of Pacific Blue kleur. ABS en koffers, groot genoeg om een helm in op te bergen, maken deel uit van de standaarduitrusting. Op de optielijst staan onderdelen zoals een top-case met 12V stekker. Vanaf 1 juli staat dit model bij de dealer en zal 13.940 € kosten.