Met twaalf zullen ze aan de start staan. Twaalf wagens in de klasse S1, de categorie van de snelste Silhouettes. Twaalf wagens die zullen strijden voor de algemene overwinning in de 12 Uren van Spa, meer dan ooit de « topwedstrijd » van de Belgian Touring Car Series. En wat als de verrassing komt van een dertiende wagen? Of een veertiende...

Nog nooit waren er zoveel Silhouetten ingeschreven. De inschrijvingslijst voor de 12 Uren van Spa 2010 bevat immers twaalf S1's die allemaal voor de algemene overwinning strijden. Een overzicht van de troepen die aan de start komen.

Laten we beginnen met de titelverdedigers... in de 12 Uren, meer bepaald de Audi A4 made by Franz Dubois, twaalf maanden geleden winnaar dankzij Marc Goossens, Nicolas De Crem en Julien Schroyen. De wagen was afwezig op de eerste meetings van het seizoen en wordt nu toevertrouwd aan drie neofieten in de categorie - Nathalie Maillet, Ronnie Dubois en Nicolas De Keijser. Zij zullen stelselmatig de machine onder de knie moeten krijgen. De Audi A4, bijgestaan door het familiale team die de wagen tot in de puntjes kent en minutieus zal prepareren, is ongetwijfeld een kandidaat voor een ereplaats.

Dan stappen we over naar de titelverdediger... algemeen, de Renault Mégane Trophy. De Franse bolide wordt beschouwd als DE favoriet. De wagen heeft immers heel wat troeven: betrouwbaar, snel, evenwichtig, bijgestaan door een team met ervaring in het uithoudingswerk - Delahaye Racing - en bovendien bestuurd door een snelle en complementaire combinatie, het trio Bouvy-Kelders-Verbist. Om te winnen zal men de Renault moeten kloppen...

Dat is alvast de ambitie van Steve Vanbellingen en Koen Leyssens. De sterke mannen van KS Motorsport willen de race rond de klok in Spa op hun erelijst zetten. Hun BMW M3 heeft daartoe zeker voldoende troeven: snel, krachtig, perfect geschikt voor de omloop. De Beierse Silhouettes zijn serieuze kandidaten voor de zege, hoewel ze soms af te rekenen krijgen met kleine technische mankementen. De bemanning zal foutjes moeten vermijden: Vanbellingen-Stoeltie-Maes en Redant-Nilsson-Servais weten wat hen te doen staat... en vooral wat ze niet mogen doen!

Wat de bemanning betreft, is de pilotencombinatie aan het stuur van de Volvo S60 indrukwekkend: een vijfvoudige winnaar van de 24 Uren van Spa samen met een specialist van de Silhouette en een gepatenteerde sprinter uit het WTCC. Een formatie die respect afdwingt. Op papier moeten van de Poele-Radermecker-Huff niemand vrezen, temeer omdat hun bolide duidelijk potentieel heeft. De enige vraag is of de S60 niet te jong is voor een zware uithoudingsrace. Het maakt de uitdaging des te mooier en opwindender.

Chad Racing zet sinds het begin van het seizoen drie KIA's Pro_Ceed in. Ze blijven trouw aan hun combinaties en rekenen op hun numeriek overwicht. De stabiele en homogene KIA's zijn traditioneel erg snel in Spa-Francorchamps. Philippe Stéveny en Iain Dockerill hebben besloten de uitdaging met twee aan te gaan. Hun teamgenoten krijgen wel versterking : Jeffrey Van Hooydonk vormt een team met Koen en Kris Wauters, terwijl Werner Moonens aangetrokken werd als versterking voor Stéphane Lémeret en Jérôme Thiry.

De laatste werd aanvankelijk aangekondigd op een Jaguar, de gloednieuwe XF met een adembenemende look. Maar team MI heeft het debuut uitgesteld omdat de wagen wellicht pas op het allerlaatste moment klaar zou zijn. Het zou voor een te zware werklast zorgen. Daardoor komt er slechts een Jaguar aan de start, met het koetswerk van de X-Type, die bestuurd wordt door gentlemen-drivers onder de vlag van Jag4Fun: Franchi-Vannerum-Warroquiers.

De laatste Silhouettes worden voorgereden door het Franse team Gomez Compétition, dat naar de Ardennen afzakt met drie GC10's. De bolides van Schmetz-Corthals-Fumal en Poitevineau-Damoiseaux-Pulinx rijden met een S1-motor die iets meer dan 400 pk levert, terwijl de wagen van Haddouche-Gagneux-Calmon aangedreven wordt door een minder krachtig S2-blok. De GC10's hebben een geweldige wegligging en hoeven van niemand schrik te hebben als het op pure prestaties aan komt. Ze staan echter nog in het begin van hun ontwikkeling, wat een handicap is in een zware uithoudingswedstrijd.

Bij deze twaalf S1 Silhouetten komen nog drie "kleine broertjes" van de Touring Cup S2. Die bewezen in 2008 en 2009 dat ze zeker een rol kunnen spelen in de strijd voor een podiumplaats. Maar, volgens heel wat piloten die zelf in S1 zullen rijden, kan de verrassing wel eens komen van een wagen die op het laatste moment werd ingeschreven: de BMW M3 E92 van het Oostenrijkse Düller Motorsport, ingeschreven als "guest". Deze M3 strijdt vaak vooraan in het Italiaans kampioenschap en draaide vlot in 2'30" in Spa tijdens een recente test. Bovendien wordt de wagen bestuurd door een erg snel trio - Belicchi-Cremonesi-Lancieri - en is de wagen geprepareerd door een team met een indrukwekkende erelijst in endurance.
De rekening is snel gemaakt: we tellen een vijftiental topwagens. Er zal ongetwijfeld hard geknokt worden voor de plaatsjes vooraan in het peloton van de 12 Uren. Een peloton van meer dan vijftig wagens, waaronder nog een hele reeks outsiders... Daarover later meer.