Citroën zag zich verplicht om te reageren tegen een hyperactieve concurrentie. Het heeft de C4 compleet vernieuwd en van een suggestief lijnenspel voorzien. Praktisch ingestelde bestuurders en sportieve harten moeten we teleurstellen: een break, een coupé of een cabrio zit er niet in. Voorlopig toch.

Homogeen

De lijn ziet er aantrekkelijk uit, met een voorzijde die lijkt op die van de C5 en een achterkant die wat weg heeft van de C3. Toch is alles in harmonie en hoewel de originaliteit niet van het koetswerk spat zoals bij de vorige C4 coupé straalt de nieuwe C4 toch kwaliteit uit.
Kwaliteit: het woord ligt steeds vaker op de lippen van de klanten die altijd maar veeleisender worden. Het merk met de visgraat benadrukt trouwens dat het grote inspanningen heeft geleverd op dat gebied.

Groter

De nieuwe C4 groeit op alle vlakken: hij is 4,33 meter lang, 1,789 meter breed en 1,49 meter hoog. Dat komt ten goede aan de passagiers, maar vooral aan de koffer. Die is nu 408 liter groot. De referentie van het segment, de Volkswagen Golf, biedt maar 350 liter.

Motoren

Het vermogen van de motoren schommelt tussen 90 en 155 pk. Bij de dieselmotoren heeft Citroën zich sterk gefocust op de uitstoot, met als resultaat schonere e-HDI-versies. Citroën noemt het een microhybride.

Die benaming slaat niet op de toevoeging van een elektrische motor, maar op het kinetische energierecuperatiesysteem en het start-stopsysteem. Een variant met 92 pk die minder dan 100 g CO2/km uitstoot staat op het programma, maar bij de start is er alleen een e-HDI met 112 pk en (naargelang de uitrusting) 109 g CO2/km.

Comfort

Citroën heeft met de C3 duidelijk gemaakt dat het comfortabele producten wil afleveren en het dynamisme voorbehoudt aan de DS-versies. De C4 zou erg comfortabel moeten zijn, onder meer dankzij stoelen met elektrische lendensteun en vooral een massagefunctie. Uniek voor dit segment. Het uiterlijk van het instrumentenbord kun je naar eigen smaak aanpassen en wordt zelfs een 230 V-stekker voorzien. Op het salon van Parijs horen we ongetwijfeld meer over de nieuwe C4.