20210212161646mercedes-amg-c43-002.jpg

De nieuwe generatie van de bestseller van het merk zou nog eind dit jaar op de markt komen. In een interview met het Amerikaanse magazine Car and Driver vertelde hoofdingenieur Christian Früh dat de nieuwkomer in elk geval zijn achterwielaangedreven architectuur behoudt.

20210212161648mercedes-amg-c43-003.jpg

Net zoals de nieuwe S-Klasse wordt het dashboard gedomineerd door een gigantisch, verticaal opgesteld aanraakscherm. De uitgaande generatie was voor het eerst verkrijgbaar met luchtveren, maar die optie verdwijnt weer in de nieuwe C-Klasse, al zijn adaptieve schokdempers wel nog te bestellen. De nieuwe generatie mag wel als eerste uitpakken met meesturende achterwielen - alweer zoals op de nieuwe S-Klasse.

20210212161647mercedes-amg-c43-004.jpg

Enkel viercilinders

De grootste schok zit echter in de neus van de nieuwe C-Klasse: geen zes- of achtcilinders meer, het hele gamma kiest voor viercilindermotoren. Die zijn bovendien allemaal hybride, van een bescheiden milde hybridisering onder een spanning van 48V tot krachtige plug-inhybride varianten.

20210212161647mercedes-amg-c43-007.jpg

Zelfs de AMG-versie, die veel klanten niet enkel kochten om het vermogen maar ook om de roffelende V8-soundtrack, ziet zijn aantal cilinders halveren. Toch belooft Mercedes nog steeds vermogens van ver boven de 500 pk. Aan het andere eind van het motorenpalet is het definitief gedaan met viercilinders lenen bij Renault, ook bij de diesels, terwijl de manuele versnellingsbak eveneens verdwijnt. De nieuwe C-Klasse wordt enkel nog verkocht met een negentrapsautomaat.

20210212161648mercedes-amg-c43-017.jpg