Het zat er aan te komen, en nu is het zover, Renault gaat de nieuwe Clio in alle mogelijke variaties op de markt brengen, de Clio Sport 2.0 16v is daar één van. Een uitzonderlijke auto, toegewijd aan prestaties, de passie en het plezier van het rijden (althans volgens het perscommuniqué, we zullen nog even wachten op een test die we persoonlijk kunnen uitvoeren om ons bij die uitspraken aan te sluiten…). De nieuwe Clio Renault Sport (zo heet hij!) beantwoord aan een dubbele uitdaging: de oorspronkelijke geest van de Clio III bewaren, en zijn essentiële kwaliteiten en dynamiek extra in de verf te zetten. Erfgoed van de F1 Als sportieve auto, en in alle logica, geniet de Nieuwe Clio Renault Sport van de inbreng van Renault uit de F1 wereld. Hij krijgt trouwens luchtdiffusoren die er rechtsreeks uit afkomstig zijn, een première in dit segment. Hij zorgt voor een depressie onder de auto en plakt hem aan de grond. Hetzelfde effect als een spoiler, maar zonder de nadelen ervan. Deze uitrusting, en andere, moeten er voor zorgen dat deze Clio uitmuntende aërodynamische kwaliteiten bezit. 100pk per liter ! De Nieuwe Clio Renault Sport krijgt een evolutie van de atmosferische 2.0 16v onder de motorkap. Met een vermogen van 200 pk beschikt hij nu over 100 pk per liter cilinderinhoud. Dat brengt mee dat hij de beste verhouding vermogen/cilinderinhoud heeft in dit segment. Deze ontwikkelingen laten toe om het vermogen van de motor op te drijven en een koppel van 215 Nm bij 5550 tr/min aan te bieden, nogmaals de beste in zijn klasse, wat zou moeten toelaten deze Clio dagelijks te gebruiken. Deze soepele en krachtige motor is gekoppeld aan een versnellingsbak met 6 korte versnellingen. Hierdoor kan hij prestaties en rijplezier van hoog niveau waarborgen. Op de baan Een andere troef is het gebruik van een voortrein met onafhankelijke en draaiende as uit aluminium. Dit moet voor een precieze en evenwichtige wegligging zorgen. De gewrichten van de achteras werden ook verstevigd. Al deze ontwikkelingen dragen bij tot een beter en preciezer gevoel bij het rijden. Het remsysteem werd geïnspireerd door de Mégane Renault Sport, en bestaat uit 312 mm diameter remschijven vooraan en 300 mm achteraan. Zware investering voor Dieppe Renault heeft 29 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van de Nieuwe Clio Renault Sport, gebaseerd op hetzelfde Renault-Nissan B platform voor de Clio III. De fabriek van Renault Sport in Dieppe is de enige vestiging waar Renault Sport modellen gemaakt worden. Deze fabriek staat al in voor de assemblage van de Mégane Renault Sport en de competitie versie van de Clio Cup. Sinds de lancering in 1999, werden al 37545 Clio Renault Sport modellen verkocht in west Europa. Drie landen in het bijzonder hebben veel waardering voor deze modellen, en dat zijn het Verenigd Koningrijk, Frankrijk en Zwitserland, waar Clio Renault Sport 72% van zijn cijfer heeft gehaald tussen 1999 en eind november 2005. Engeland alleen, vertegenwoordigd 35% van het totaal met niet minder dan 13011 inschrijvingen. Vaandeldrager Uitsluitend toegewijd aan het plezier van het rijden, vult deze Nieuwe Clio Renault Sport het Clio gamma aan dat onlangs uitgeroepen werd tot “Auto van het jaar 2006”. Ontwikkeld door Renault Sport Technologies geniet deze Clio van exclusieve uitrustingen en voorkomen. De gespierde flanken en voorkomen maken meteen duidelijk dat de Nieuwe Clio Renault Sport deel uit maakt van de sportieve auto’s. De grote luchtinlaat vooraan, extractoren en diffusoren dragen allemaal bij tot het dynamisme van deze auto. Ook binnenin wordt dat duidelijk met het gebruik van aluminium pedalen, of het sportstuur met rode markering voor het “0” punt. De Nieuwe Clio Renault Sport kan geleverd worden in vijf koetswerkkleuren, dynamo blauw of toro rood wat de gewone kleuren betreft, monako blauw, zwart of makaha grijs voor de metaalkleuren. De commercialisatie gaat van start in Frankrijk op 23 juni 2006 voor een prijs van 23.000 euro. Bij de dealers in Frankrijk kan hij nu al besteld worden.