Binnen de Volkswagen-groep geniet de Belgische productiesite een goede reputatie qua kwaliteit en productiviteit. En dat zou wel eens beloond kunnen worden met de volgende generatie van de Q3 en eventueel nog een model. Als de Q3 naar ons land komt, betekent dat niet alleen een hogere productie maar ook extra jobs. Aan een Q3 is immers meer werk dan aan een A1 stadswagen.
Tweede model
De Brusselse fabriek komt bovendien in aanmerking om een tweede model te bouwen, al is voorlopig niet duidelijk om welk type het precies gaat. In dat geval zou het personeelsaantal stijgen van de huidige 2.500 tot ongeveer 3.300 medewerkers, wat uiteraard een mooie opsteker zou betekenen voor de voormalige Volkswagen-fabriek.
Momenteel rolt de Q3 van de band in Martorell (Spanje) bij Seat, dat op zijn beurt de productie van de A1 zou overnemen. Een logische zet, want daar wordt ook al de Ibiza gebouwd op dezelfde technische basis als de A1. De directie van de Volkswagen-groep moet wel nog groen licht geven voor de hele operatie.