De nieuwe Opel Astra GTC maakt zijn werelddebuut op het internationale Autosalon van Parijs (25 september – 10 oktober 2004). Met zijn expressieve en dynamische design lost de Astra GTC (Gran Turismo Compact) de belofte van zijn naam in. Dit derde onafhankelijke model – na de vijfdeurs en de break – van de nieuwe Astra-generatie is tegelijk de meest emotionele interpretatie van de Astra-vormentaal. De look van de GTC kan geaccentueerd worden door een optionele panoramische voorruit, die op de driedeurs haar werelddebuut maakt. Het glas van de voorruit loopt door tot tegen de B-stijl en creëert een volkomen nieuw gevoel van ruimte en rijplezier. Bij de lancering is de Astra GTC beschikbaar met vijf benzinemotoren en drie CDTI-common rail-dieselmotoren, goed voor vermogens van 90 tot 200 pk. Alle krachtbronnen voldoen aan de Euro 4-emissienorm. Beide 2.0 turbobenzinemotoren en de 1.9 CDTI’s van 120 en 150 pk staan borg voor opwindend rijplezier. Een onderhoudsvrije dieseldeeltjes­filter (DPF) van de nieuwste generatie is beschikbaar voor beide 1.9 CDTI’s. De dynamiek van de Astra van de derde generatie wordt nog versterkt door een aanbod van technologieën dat uitzonderlijk is in de compactklasse, zoals het adaptieve, genetwerkte IDSPlus-chassis met elektronische dempersturing CDC (Continuous Damping Control) en de op de stuurbewegingen reagerende AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting). Een doorgedreven actieve en passieve veiligheid wordt verzekerd door het SAFETEC-veiligheidssysteem dat een essentiële rol speelde in de toekenning van de maximumscore van vijf EuroNCAP-sterren aan de Astra-vijfdeurs voor de frontale en zijdelingse crashtests, waarmee de wagen de veiligste berline in zijn klasse is. De Astra-driedeurs werd ontworpen als een onafhankelijk model op basis van de technologie en de uitrusting van de overige Astra-varianten. Hans Demant, Chairman en Managing Director bij Adam Opel AG en Vice President Engineering bij GM Europa: “We hebben de Astra GTC bewust een unieke look gegeven zonder de voor Opel typische dagdagelijkse bruikbaarheid in het gedrang te brengen. De driedeurs mikt op klanten die zoeken naar een expressief design en een wagen die veel rijplezier biedt.”