Pierre-Benoit Sepulchre

13 DEC 2023

Nieuwe Wegcode komt in 2025

De federale overheid heeft een nieuwe Wegcode goedgekeurd die in 2025 van kracht wordt.

Na jaren discussie en met tal van projecten (waarvan het werk begon in 2005!) heeft de federale overheid eindelijk een nieuwe Wegcode opgesteld, waarmee er innig is samengewerkt met de drie gewesten van het land. Een eerste nieuwtje is dat de Wegcode de 'Code van de openbare weg' wordt. De groene minister van Mobiliteit Georges Gilkinet heeft namelijk de nadruk op automobilisten verminderd ten voordele van de andere weggebruikers, waaronder fietsers, motorrijders, voetgangers, enzovoort. Hij voegde eraan toe dat "automobiliteit niet langer de standaardnorm is". We krijgen dus te maken met een tekst die de openbare weg eerlijk verdeelt voor iedereen, in overeenstemming met de veranderende gebruiken.

Onder de nieuwigheden binnen deze nieuwste editie van de Code behoren onder meer het diagonaal oversteken (zoals in Japan), een stopverbod bovenop het parkeerverbod op een busstrook, een fietspad of een gehandicaptenparkeerplaats, en het einde van halfmaandelijks alternerend parkeren. Het wordt ook onder alle omstandigheden verboden om driedubbel te parkeren.

Meer inclusieve verkeersborden

Ook de verkeersborden zelf worden aangepast. Ze worden meer 'inclusief', al zullen de oude en nieuwe verkeersborden nog naast elkaar blijven bestaan. Dat zal de duidelijkheid ongetwijfeld verbeteren... Er worden ook acht nieuwe soorten gevaarsborden uitgebracht.

Deze nieuwe regels en borden brengen natuurlijk ook veranderingen met zich mee voor de politiediensten en rijexamencentra. Tussen de publicatie van de nieuwe Code van de openbare weg en de inwerkingtreding ervan zal er een overgangsperiode van 18 maanden komen, zodat de betrokken diensten zich aan het nieuwe systeem kunnen aanpassen.

Meer concreet werd de federale wettekst afgelopen mei voorgelegd aan de gewestelijke ministers van Mobiliteit, waarna ze, na enkele wijzigingen, begin deze maand werd goedgekeurd. De gewestelijke decreten, die in november door elke regering werden gevalideerd, zullen eind dit jaar aan de Raad van State worden voorgelegd. De nieuwe Code van de openbare weg zou dus in het voorjaar van 2024 in het Belgisch Staatsblad moeten verschijnen, waarna hij in het najaar van 2025 van kracht moet worden.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie