Naast de traditionele C4 hatchback heeft Citroën ook deze C4 X in het gamma, die langer is en een meer uitgestrekt fastbackprofiel krijgt. Een model dat vrij uniek is in zijn genre. Je zou hem kunnen vergelijken met de Hyundai i30 Fastback, maar die is niet meer als basisversie te krijgen en kan je enkel nog als sportieve ‘N’ kopen. De nieuwste Honda Civic heeft ook een profiel dat wat lijkt op een fastback.

Stijlbreuk

Zoals alle recente Citroëns is deze C4 X getekend door het team van de Belg Pierre Leclercq, de designchef bij Citroën. Het excentrieke design is bedoeld om zuiderse en Oost-Europese klanten aan te spreken, die fan zijn van traditionele sedans, maar ook meer noordelijke bestuurders, die gek zijn van crossovers. Om het verschil te maken op designvlak neemt deze Citroën de basis over van de C4 met 5 deuren, maar dan met een 24 cm langer koetswerk voor een totale lengte van 4,60 m. We zullen later zien dat deze toegenomen lengte niet ten goede komt aan de passagiers op de achterbank. De koffer gaat er wel op vooruit: die is zeer groot en diep, met een volume van 510 liter, tegenover 380 liter voor de C4 hatchback. Helaas is deze laadruimte niet toegankelijk via een grote achterklep maar wel via een eenvoudig kofferdeksel, wat minder praktisch is (maar ook goedkoper is om te produceren...).

Klassieke multimedia

Het dashboard is ook overgenomen van de C4 hatchback. Een zeer donker meubilair dat hier en daar bedekt is met harde plastics. Het centrale aanraakscherm is niet erg groot (10 inch), reageert vrij straag en de menustructuur is niet altijd even gemakkelijk. Maar je went eraan. De navigatie maakt gebruik van TomTom-kaarten met een vrij basic weergave. De connectiviteit is wel up-to-date en omvat onder meer Androit Auto en Apple CarPlay, met of zonder kabel. Een inductielader voor smartphones behoort ook tot de mogelijkheden.

Leuk zijn de praktische details aan boord, zoals een opberglade boven het handschoenkastje of een geïntegreerde tabletsteun (Smart Pad Support) die opklapt uit het dashboard voor de passagier. In totaal zijn er maar liefst 16 verschillende opbergvakken, voor een totaal volume van 39 liter.

Lang, maar niet overdreven ruim

Net als de ‘gewone’ C4 waarvan hij is afgeleid, staat de C4 X wat hoger op zijn pootjes dan zijn rivalen en is het dus gemakkelijk instappen. De zetels zijn comfortabel en de zitruimte vooraan volstaat. Alleen jammer dat de toegenomen lengte ten opzichte van de gewone C4 niets heeft bijgedragen qua binnenruimte op de achterbank, beide modellen hebben dan ook een identieke wielbasis. De zitruimte achterin is dus correct, zonder meer. Zoals hierboven beschreven, is het vooral de koffer die profiteert van het langere koetswerk. Zoals steeds in dit segment is de middelste zitplaats op de achterbank smaller dan aan de zijkanten.



Benzine en diesel

Initieel was de C4 X bij ons enkel te krijgen als elektrische versie. Maar de invoerder heeft uiteindelijk toch besloten dat er nog steeds een plek was voor de varianten met een verbrandingsmotor, die een pak goedkoper zijn in aanschaf. De C4 X kan je dus zowel op benzine als op diesel krijgen. Op benzine is er de 1.2 driecilinder turbo (nog steeds met de gevoelige distributieriem...) die in dit geval 102 pk/205 Nm of 130 pk/230 Nm levert. 

De eerste variant is enkel leverbaar met een manuele versnellingsbak (6 versnellingen), terwijl de tweede enkel als automaat te krijgen is, een versnellingsbak met 8 verzetten van de Japanse leverancier Aisin, die vrij aangenaam is in gebruik. De versie met 130 pk is natuurlijk wat potenter dan die met 100 pk (0-100 km/u in 10,2 s tegenover 12 s), zonder dat hij echt meer verbruikt. Reken op een kleine 7 l/100 km bij gemengd gebruik. De dieselmotor van 130 pk/300 Nm, enkel te krijgen als automaat, is nog zuiniger (ongeveer 6 l/100 km) en net zo performant (0-100 km/u in 10,6 s). 



Zacht rijden

Zoals heel wat van zijn broertjes in het gamma, maakt deze C4 X vooral indruk met zijn zachte rijgedrag. De ophanging veegt alle gaten en bulten weg dankzij zijn speciale dempers met progressieve hydraulische bumpstops, waardoor je in feite drie dempers in één hebt. Een systeem dat zonder elektronische sturing werkt en dus niet al te duur is om te vervangen.

Hoewel het comfort boven de rest uitsteekt, is dynamiek niet het sterkste punt van deze C4 X. De besturing laat niets voelen van de vooras, en hoewel de wegligging wel stabiel en veilig is, is er ook niets dynamisch aan.

Prijs Citroën C4 X

De C4 X kost 500 euro meer dan de C4 hatchback. De prijzen beginnen bij 26.400 euro in België met een benzinemotor van 100 pk (You), of 30.500 euro voor de beter uitgeruste versie met 130 pk en een automaat (Plus). Prijzen die, zoals steeds binnen het huidige gamma van Citroën, zeer correct zijn gezien de prestaties en de uitrusting. De verbrandingsmotoren kosten trouwens zo’n 10.000 euro minder dan de elektrische C4 X, wat ze veel interessanter maakt voor particuliere klanten (al krijgen de basisversies van de elektrische C4 X in Vlaanderen een aankooppremie van 5.000 euro in 2024).

Ons verdict

Deze ‘X’ is in feite vooral een verlengde C4 hatchback, met een origineler design en een grotere koffer. Dat is zijn meerprijs van 500 euro wel waard volgens ons, vooral omdat de prijs concurrentieel blijft en het comfort boven het maaiveld uitsteekt. Maar deze Citroën houdt niet van een harde hand: hij is vooral bedoeld voor rustige chauffeurs, die kunnen genieten van zijn zachtheid.