In een interview met het Amerikaanse Car and Driver heeft Volvo-baas Hakan Samuelsson verteld dat de nieuwe generatie van de grote SUV XC90, die in 2022 wordt verwacht, misschien het laatste model van de Zweden wordt waarin de klant nog voor een verbrandingsmotor kan kiezen.
Zijn redenering is de volgende: “De premium automarkt wordt in de toekomst het snelst groeiende segment, en wij durven zo ver te gaan om te beweren dat het premiumsegment in de toekomst volledig elektrisch zal worden”. Mercedes lijkt het eerste deel van zijn statement alvast te volgen door stilaan afstand te nemen van zijn compacte, meer betaalbare modellen. “Je zou kunnen speculeren over hoe lang het duurt voor iedere premiumauto elektrisch is, maar wij zijn tot de conclusie gekomen dat als we snel willen groeien, we ons op dat segment moeten richten. Dat is voor ons intelligenter dan om te proberen om nog marktaandeel te verwerven in het krimpende segment van de conventionele auto’s”.
XC90 als laatste?
Daarom denkt hij dat de volgende XC90 dus de laatste Volvo met een verbrandingsmotor wordt, al is hij pragmatisch genoeg om te erkennen dat de elektrificatie in sommige werelddelen sneller zal gaan dan in andere. “Het hangt er in feite van af hoe snel klanten bereid zijn om te veranderen en hoe snel de elektrische infrastructuur zal worden gebouwd. […] Onze ambitie is in elk geval dat we volledig elektrisch moeten zijn voor overheden ons daartoe verplichten”.
Volvo zal binnen afzienbare tijd trouwens nog een paar EV’s lanceren, zoals een derde model op hetzelfde platform als de Volvo XC40 Recharge P8 AWD en de Polestar 2 en een of meerdere kleinere modellen op basis van een compact elektrisch platform van moederhuis Geely.