Nissan volgt hiermee dezelfde visie als de Volkswagen-groep, die onlangs haar strategie heeft voorgesteld om zowel de productiekosten als het verbruik van haar elektrische modellen 20% efficiënter te maken.

X-in-1

De X-in-1 strategie, die Nissan nu uitrolt, draait volledig om het modulair inzetten van motorcomponenten. Zo worden voor zuivere EV's de motor, de omvormer en de aandrijfas als standaardcomponenten geproduceerd en modulair ingezet, afhankelijk van de auto of het gewenste vermogen. Voor e-POWER motoren, die we onder andere in de Qashqai en de X-Trail terugvinden, worden nog twee bijkomende componenten modulair toegevoegd.

Kostenefficiëntie

Dankzij deze strategie, die met name het delen en modulair inzetten van componenten verbetert en het gebruik van een nieuwe elektromotor die het gebruik van zeldzame aardmetalen vermindert (tot minder dan 1% van zijn gewicht), streeft Nissan ernaar om tegen 2026 prijsgelijkheid te bereiken tussen een e-POWER-geëlektrificeerd model en een auto met een zuivere verbrandingsmotor.


?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: