Presentatie

Aan de buitenkant maakt vooral het front het verschil. De voorkant wordt wat verfijnd, waarbij het nieuwe radiatorrooster in chroom wordt uitgevoerd. Achteraan bleef alles zowat zoals het was en dat is maar goed ook.

Motor

Er staat nog steeds geen diesel op het programma. De Murano wordt van een wat getemde versie van de 3,5 liter uit de 350Z voorzien. Toch levert hij nog steeds 256 pk en 318 Nm bij 3600 toeren. Aan zijn uiteinde wordt een CVT-versnellingsbak gekoppeld. Nissan ziet zijn Murano in 8,9 seconden van 0 naar 100 sprinten, terwijl de topsnelheid 200km/u bedraagt.
Tijdens het rijden verrast de motor door zijn prompte beschikbaarheid. Uiteraard draagt de CVT, die de motor constant op het ideale regime houdt, in ruime mate tot het rijplezier bij. Soepel in de lage toeren, koppelrijk in de middenregionen en energiek naar de rode zone toe (ook al is dat niet echt zijn “cup of thee”). Bovendien word je over het hele toerentalgebeid op een schitterende sound getrakteerd. Als je zelf het toerental en het geluid wil bepalen, kan je via lepeltjes aan het stuur nog steeds door de 6 voorgeprogrammeerde verhoudingen lopen. Echt dynamisme is er met een leeggewicht van 1,9 ton, integrale aandrijving en een automaat echter niet meer bij.

Weggedrag

Ondanks dat de Murano op een nieuw platform gebouwd wordt, lijkt hij er niet echt levendiger op geworden. De integrale aandrijving laat hem erg veilig en zeker aanvoelen, terwijl de motriciteit op geen foutje te betrappen is. De auto rijdt makkelijk en zelfs efficiënt, maar zet nooit tot sportief rijden aan. Het rijgedrag van een BMW X6 moet je hier niet zoeken. De stuurinrichting voelt wat wazig aan en vooral rond het middenpunt wordt het wat storend. Het zorgt er in ieder geval voor dat je de limieten van de motor niet te dikwijls gaat opzoeken. Bovendien geven de stoelen weinig of geen zijdelingse steun. De Amerikaanse markt zei je…

Comfort

Hier slaat de Murano toe ! Rijden met een Murano is als doorzakken in een comfortabele en uitnodigende divan. Comfort regeert in deze auto en hij is dan ook de ideale gezel bij lange reizen. Jammer dat het verbruik niet te veronachtzamen is… De geluiddemping is schitterend en de leefruimte werd erg mooi aangekleed. Enkel de kofferruimte ontgoochelt wat volume betreft. De vierwielaandrijving heeft zo zijn gevolgen.
Binnenin zijn de materialen van uitstekende kwaliteit en is de montage ontheven van alle kritiek. Er worden veel lichte tinten gebruikt, maar het geheel maakt toch een minder klasse indruk als de Duitse concurrentie. Ergonomisch gezien zit alles op de juiste plaats, maar toch is het even wennen aan het multimedia-systeem. Maar de muziek komt wel van Bose !

Prijzen en uitrusting

Eén versie, één motor en één optie ! Dat verlicht ons werk. Bij de 49.400 € moet je dus enkel nog 500 € voor de metaalkleur tellen. Dat betekent dat je voor minder als 50.000 € een statige SUV met 256 pk en een supercomplete uitrusting kan hebben. Voltanken en rijden ! Dat bijtanken moet je wel geregeld doen, want het verbruik bedraagt 14 liter per honderd kilometer. Veel, maar nog vrij normaal gezien het hoge gewicht en de vierwielaandrijving.
Gelukkig is de serie-uitrusting erg compleet. Lederen stoelen, elektrisch open dak, snelheidsregelaar, anti-carjacking, verwarmde voorzetels, multifunctioneel stuur, Bi-Xenon verlichting, radio-multi CD, bi-zone airco, achterruitrijcamera, enz… Compleet dus !

Conclusie

Met zijn grote V6 benzinemotor in het vooronder mag de Murano geen grote verkoopscijfers verwachten in Europa. Bovendien is zijn rijgedrag erg Amerikaans. Maar het schitterende comfort en zijn rijke uitrusting maken hem ideaal voor bestuurders die prestaties als niet-prioritair beschouwen. En zijn easy-living-filosofie zet aan tot rustig en zacht rijden, wat je in de huidige verkeerssituatie eerder als een troef mag beschouwen !