In Italië worden voor elke motor twee scooters verkocht. In totaal maken dat 250.000 scooters per jaar. Op de eerste plaats van de verkoopcijfers vinden we de Tmax met 17.000 exemplaren. De eerste motor is de Kawasaki Z750 op de negende plaats met 7.000 exemplaren. Frankrijk is minder uitgesproken. Van de 240.000 verkochte exemplaren zijn goed vijfenveertig procent scooters. Bij de scooters neemt de Tmax de eerste plaats in met 6.000 verkochte exemplaren. De best verkochte motor boven 125 cc is opnieuw de Kawasaki Z750 met 7.500 verkochte exemplaren.
Verandering
Een zaak staat vast. De markt van de tweewielers is in volle verandering. Ook in België zien we een verschuiving naar Italiaans model. De markt van de motoren krimpt met acht procent, maar de het aandeel van de scooters groeit met zesentwintig procent. De categorie van min 125 cc verkocht 5.940 stuks wat een groei van eenendertig procent betekent. In de categorie van meer dan 125 cc vonden 2.850 scooters een nieuwe eigenaar of een groei van achttien procent. Dit fenomeen mag ons niet verbazen. De motor blijft immers een vrijetijdsbesteding. Je ziet dan ook maar weinig motards die het hele jaar door hun machine gebruiken. Maar het verkeersinfarct en de parkeerproblemen zorgen ervoor dat steeds meer weggebruikers voor een gemotoriseerde tweewieler kiezen. De scooter is dan de beste keuze. Hij is makkelijk te rijde, verbruikt weinig en is ecologisch. Een valabel alternatief.
Fun
Eigenlijk heeft de Tmax geen concurrenten. Een Tmax koop je niet per ongeluk, maar omdat je er eentje wil. Buiten de zeldzame en weinig verdeelde Gilera GP800 is de Tmax de enige ‘sportieve’ scooter op de markt. Een scooter is in de eerste plaats een praktisch vervoersmiddel. Het lijkt dan ook wat eigenaardig dat de Tmax een sportieve roeping heeft. Hij heeft alles wat een klassieke scooter heeft en ziet er dynamisch uit. De frontplaat, de treeplank, het windscherm, remmen aan het stuur, een automaat en een koffer onder het zadel; alles is er. Maar de Tmax heeft meer te bieden. Een super efficiënt onderstel, een 500 cc grote tweecilinder die in een aluminium kader opgehangen wordt, een telescopische voorvork van 43 mm en vijftien-duimswielen. Het resultaat mag gezien worden. De Tmax is ontzettend levendig. Die levendigheid wordt gekoppeld aan een uitstekende stabiliteit. De Tmax combineert kracht en efficiëntie en maakt het soms zelfs de motoren moeilijk.
Speciaal
De Tmax heeft iets speciaals. Hij is net zo praktisch als een scooter, maar biedt ook het rijplezier van een motor. Als scooter is hij praktischer dan bijvoorbeeld een Burgmann 650 of een Silverwing 600. Die zijn groter en breder en dus minder handig in de stad. De koffer onder het zadel lijkt klein, maar de rechte vormen maken hem erg praktisch. Je raakt er makkelijk een rugzak of zelfs een laptop in kwijt. In een Xmax zal je dat niet lukken, hoewel je in diens koffer twee integraalhelmen kan opbergen. Het is dan ook moeilijk te begrijpen dat de twee bergruimtes in de voorplaat niet afsluitbaar zijn.
Getest en goedgekeurd
Tijdens een gezamenlijke testrit van Yamaha-producten over 1.200 km waren de mijn testrijders unaniem:samen met de Ténéré is de Tmax de aangenaamste om te rijden. Het bevestigde de indruk die ik dag na dag mocht ervaren. Deze scooter biedt zoveel rijplezier dat je hem op een bepaald moment zelfs boven een motor verkiest. Bovendien had de invoerder ons enkele accessoires ter beschikking gesteld die het leven nog aangenamer maakten. Zo werd het originele windscherm bij het onderhoud van 1000 km door het kleinere sportscherm vervangen. Dit scherm beschermt wat minder, maar veroorzaakt ook minder lawaaierige turbulenties rond de helm.
Accessoires
We waren ook erg te spreken over de bijkomende deflectoren ter hoogte van de handen en de benen. Die zijn perfect geïntegreerd in het design van de Tmax en bieden een veel betere bescherming. Een gps monteren op de Tmax is niet evident. Op een motor monteer je de steun rechtsreeks op het stuur. Maar het volledig beklede stuur van een scooter biedt minder mogelijkheden. We wilden absoluut vermijden om in de bekleding te boren. Rammount biedt een steun aan die je op het remoliereservoir kan monteren. Het onderdeel mist echter elk raffinement. In de catalogus van Yamaha France vonden we een steun die speciaal ontworpen is voor de Garmin Zümo.
GPS
De steun wordt gemonteerd op de linker remoliereservoir en wordt geleverdmet alle bevestigingsmateriaal en kabels . De Zümo valt perfect in het zicht en de bevestiging is stevig. Op de voet is er plaats voorzien om de schakelaar van de optionele verwarmde handvaten te monteren. Enig nadeel is dat de steun niet afneembaar is. Je kunt de gps dus niet gebruiken op een andere motor. Dat voordeel biedt de Rammount wel. Je kan de steun bij Yamaha France bestellen met de productcode YMF SUPGPTMAX. Misschien lukt het bij Yamaha België ook. In de catalogus van Yamaha vonden we nog een topcase die ons interessant leek. Op het internet gingen op zoek naar enkele commentaren van Yamaha-bezitters. Uiteindelijk kregen we zoveel informatie dat we besloten om nog wat meer accessoires te laten plaatsen. Na een tijdje was het dan zover. Onze Tmax kreeg xenon-verlichting, een nieuwe vario en een speciale uitlaat.
Wordt vervolgd.