Moderne technologie zorgt voor kleine mirakels. Dankzij ingrijpende verbeteringen aan de injectie en de turbo wint de Pathfinder 19 pk en 47 Nm koppel (190 pk en 450 Nm), terwijl het gemiddeld verbruik met 1,3 l/100 km daalt en de CO2-uitstoot 40 g/km lager uitkomt (8,5 l/100 km en 224 g/km).
Hoe dat kan? Het nieuwe injectiesysteem levert een druk van 2.000 bar en verstuift de brandstof veel fijner. Die bindt zich beter aan de zuurstof en dat verhoogt dan weer het rendement.
Ook de turbo met variabele geometrie is nieuw. De bediening is nu elektrisch in plaats van hydraulisch, waardoor de motor sneller reageert. Achter het stuur van de Pathfinder kun je soepeler rijden en moet je minder vaak teruggrijpen naar de versnellingspook. Het extra koppel laat zich ook voelen tijdens terreingebruik, waar de Pathfinder dankzij de bijkomende korte eindverhouding overal door en over kruipt.
Beter afgewerkt
Voor de rest verandert de Pathfinder modeljaar 2010 niet veel. Het interieur telt nog altijd zeven zitplaatsen die in 64 verschillende combinaties kunnen opgesteld worden. Leg je alle zetels plat, dan biedt de Pathfinder de grootste laadruimte in zijn segment: 2,8 meter lang. Bijzonder is dat je ook de passagiersstoel vooraan kunt neerklappen.
Hier en daar veranderde Nissan enkele accenten. De deurbekleding, de stoelen en sommige sierstukken zijn nieuw en de afwerking oogt wat verzorgder dan vroeger. De knop All Mode waarmee je de overbrenging bedient, voelt intuïtiever aan en de knopjes van de radio en de telefoon zijn nu beter verlicht. In de centrale console vind je een bergvak met een gedempt deksel, terwijl een snelheidsbegrenzer de cruise control aanvult.
Op de optielijst prijkt het nieuwe Nissan Connect Premium navigatiesysteem. De constructeur omschrijft het als “zeer performant”, maar tijdens onze test bleek het eerder langzaam en onnauwkeurig in gebruik.
Discrete aanpassingen
Aan de buitenzijde onderscheidt alleen een goed geoefend oog de nieuwe Pathfinder van de oude. De motorkap, het radiatorrooster en de voor- en achterbumper werden hertekend, terwijl de behuizing van de lampenwissers nu meegespoten wordt in koetswerkkleur. Door alle aanpassingen zakt de Cx-waarde van 0,38 naar 0,37. Met de 2.5 dCi onder de motorkap kost deze Nissan Pathfinder 39.900 euro.