Dit ongelooflijke, metaalachtige geschreeuw is het geluid van de eerste Nissan Skyline GT-R. Vandaag is de GT-R de supercar die de Porsche 911 Turbo onttroont, maar hij begon zijn carrière veel bescheidener.
Van mollig tot strak
Terwijl de Skyline tegenwoordig de reputatie heeft van een verbluffende bolide, werd deze naam eerst gebruikt voor een eerder onhandige berline vol chroom. Beetje bij beetje werd de lijn verfijnder en zelfs sportief en strak vanaf de C10, die in 1968 verscheen.
Skyline GT-R
Om meer te bieden dan een mooi uiterlijk, ontwikkelt Nissan een speciale versie van de Skyline, de GT-R. De motor, een tweeliter zescilinder-in-lijn, wordt opgevoerd tot 160 pk. Hij ging onmiddellijk in productie en behaalde op circuit vele podia en overwinningen.
De fans gaven de Skyline GT-R de bijnaam Hakosuka. Vandaag wordt er vaak naar gezocht en kost een exemplaar al snel enkele tienduizenden euro's.
JDM Legends
Dit Amerikaanse bedrijf is gespecialiseerd in de restauratie en herstelling van Japanse wagens. Nadat het een zeldzame GT-R op het spoor kwam, werd hij in de werkplaats weer in goede staat gebracht. Kort voor de levering aan de klant mocht de GT-R enkele rondjes rijden op circuit, als eerbetoon aan dit zeldzame model. En dat werd op video vastgelegd. Geniet van het opwindende geluid van de drie carburators. Met dank aan Depth of Speed voor deze mooie beelden.