Renault maakt deel uit van een grote familie, waarin we ook de constructeur Nissan vinden, die verbonden is aan Renault via de ‘Alliantie’ Renault-Nissan-Mitsubishi. Deze Townstar vanuit de Nissan-catalogus is dan ook een technische kloon van de nieuwste Renault Kangoo. Het model wordt geproduceerd in Frankrijk, in Maubeuge, op dezelfde productielijn als de Kangoo. Een Frans model dat ook het skelet vormt voor de ‘luxe’ ludospace of bestelbreak van Mercedes, de T-Klasse. Laten we zien wat er anders is aan het aanbod van Nissan vergeleken met de ludospace die je bij Renault krijgt.

Bijna identieke kopie

Net als de Renault Kangoo waarvan hij is afgeleid, kan je de Nissan Townstar ook als bestelwagen krijgen. Hier hebben we het echter over de Combi-versie voor personenvervoer, die het algemene design van de Kangoo overneemt en zich enkel onderscheidt met een hertekende neus, waarop de Nissan-badge is gekleefd. Voor de rest, op het Nissan-logo op de achterklep na, is de Townstar een identieke kopie van de Kangoo. Met een verbrandingsmotor kan je het model enkel met een korte wielbasis en 5 zitplaatsen krijgen. De elektrische versie wordt binnenkort ook als verlengde versie met 7 zitplaatsen aangeboden.



Simpel maar efficiënt multimediasysteem

Net als het koetswerk is ook het interieur volledig overgenomen van de Kangoo, met als enige verandering het Nissan-logo op het stuur. Je krijgt dus nog steeds een dashboard dat met heel wat harde plastics is bekleed, wat goedkoper oogt dan in de andere modellen van het merk. Maar de bouwkwaliteit van het interieur lijkt in orde en zou dus de tand des tijds moeten doorstaan.

Achter het stuur vinden we een klassieke tellerpartij terug met analoge wijzerplaten (enkel de elektrische versie heeft een volledig digitale tellerpartij van 10 inch), met daartussen een klein multifunctioneel scherm van 4,2 inch. Centraal op het dashboard kan je een ingebouwd aanraakscherm van 8 inch krijgen om het multimedia- en navigatiesysteem mee te bedienen. Het systeem is uitgerust met een stembediening en is compatibel met Android Auto (enkel met kabel) en Apple CarPlay (ook draadloos). Een simpel maar efficiënt infotainmentsysteem dat ook snel reageert.

Aan boord zijn er maximaal 5 USB-poorten terug te vinden, en Nissan biedt ook een zeer handige draaibare houder aan voor je smartphone, die je links of rechts van het stuur kan hangen en dus zowel voor links- als rechtshandige chauffeurs kan dienen. Ook een draadloze inductielader voor smartphones is beschikbaar.

Tenslotte kan de Townstar worden uitgerust met een 360°-camera om manoeuvres te vergemakkelijken, met bovendien nog een semi-automatische parkeerhulp die de controle over het stuur overneemt om perfect in te kunnen parkeren.

Slechts 5 zitplaatsen, maar veel opbergruimte

De Nissan Townstar met verbrandingsmotor is enkel beschikbaar met een kort koetswerk en 5 zitplaatsen (enkel de elektrische Townstar krijgt een verlengde versie met 7 zitplaatsen). Achteraan heeft het model een simpele achterbank die niet verschuift. Er is wel genoeg plaats voor drie volwassenen om comfortabel te zitten: ze krijgen een mooie beenruimte en de stoelen zijn ook breed genoeg. Ook de opbergruimte is goed voor elkaar, met veel en grote vakken (49 liter in totaal doorheen het interieur). Alleen jammer dat de Townstar geen recht heeft op een glazen panoramadak. Dat zou het nogal donkere interieur wat lichter hebben gemaakt. Maar ook de Renault Kangoo en Mercedes T-Klasse zijn daar niet mee uit te rusten.

De koffer is zelfs zeer groot en net zo praktisch, met een zeer lage laaddrempel en vlakke zijkanten. De achterbank (in twee delen neerklapbaar, 1/3 en 2/3) verdwijnt in de laadvloer, wat dus een perfect vlakke bodem oplevert. Alleen jammer dat de zijwanden van de koffer bedekt zijn in harde plastics, die gemakkelijk krassen kunnen oplopen.



Enkel op benzine met een handbak

Op technisch vlak is er naast de elektrische versie slechts één versie met verbrandingsmotor. Die wordt aangedreven door een benzinemotor (de Kangoo en de Mercedes T-Klasse zijn ook verkrijgbaar op diesel), een 1,3 liter-turbo die gezamenlijk is ontwikkeld door Renault en Mercedes en die in dit geval enkel met 130 pk te krijgen is. Een zachte en zeer aangename motor, die echter uitsluitend aan een manuele versnellingsbak gekoppeld wordt (ook een automaat kan je enkel bij Renault en Mercedes krijgen). Tijdens onze test haalden we een gemiddeld verbruik van 7 tot 7,5 liter/100 km met een rustige rijstijl.

Over de wegligging hebben we niets te klagen, die is stabiel en voelt veilig aan. Het compromis tussen comfort en wegligging is zelfs zeer goed voor het segment, hoewel de besturing gevoel mist.

Prijs Nissan Townstar

De kopie is in dit geval duurder dan het origineel... De Townstar met 130 pk op benzine begint bij 28.850 euro, wat 4.500 euro duurder is dan een equivalente Kangoo, zonder dat hij beter is uitgerust. Nissan biedt wel een betere garantie, met een dekking tot 5 jaar of 160.000 km, tegenover slechts twee jaar met een onbeperkte kilometerstand bij Renault. Hoe dan ook vinden we het prijsverschil met de Kangoo niet gerechtvaardigd, vooral omdat de Townstar waarschijnlijk geen betere restwaarde zal hebben dan zijn Franse neef, die bekender is bij het brede publiek.

Ons verdict

Net als zijn Franse orgaandonor is de Nissan Townstar een geslaagde ludospace: hij is ruim en zeer praktisch in gebruik. Maar het Japanse model biedt minder motorisaties, aangezien hij enkel op benzine en zonder automaat te krijgen is, in tegenstelling tot de Renault Kangoo. Bovendien is de Townstar een stuk duurder dan de Kangoo, ondanks het feit dat ze technisch identiek zijn. Deze kopie is dus minder interessant dan het origineel...